loading...

خدمات لوله کشی و تاسیسات 09185252289

انواع سیستم های لوله کشی چگونه میباشد؟ هر ساختمانی دارنده چند قسمت‌های اصلی میباشد. لوله کشی ساختمان از بخش‌های مهم آن به شمار می‌رود که وجود آن سبب گردیده تا آبرسانی به سادگی در ساخ

plumber بازديد : 418 پنجشنبه 23 مرداد 1399 نظرات (0)

انواع سیستم های لوله کشی چگونه میباشد؟ هر ساختمانی دارنده چند قسمت‌های اصلی میباشد. لوله کشی ساختمان از بخش‌های مهم آن به شمار می‌رود که وجود آن سبب گردیده تا آبرسانی به سادگی در ساختمان شکل گیرد. برای لوله کشی ساختمان‌، سیستم‌های مختلف و گوناگونی وجود دارد که در ‌این نوشته‌علمی قصد داریم نگاهی به آنها بیاندازیم، پس با ما همراه شوید.

اهداف و کاربرد لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان با تامین تعدادی اهداف مختلف انجام می‌گردد. لوله کشی ساختمان برای آبرسانی به دستشویی، آشپزخانه و گرمابه انجام گرفته و همین‌طور برای هدایت و دفع فاضلاب نیز به لوله کشی ساختمان نیاز میباشد. در ضمن انواع سیستم های لوله کشی و لوله کشی ساختمان برای انتقال فاضلاب روی سطح زمین نیز کاربرد دارد.

در سیستم آبرسانی، با به کار گیری از لوله کشی آب را به منزل هدایت می‌نمایند؛ طوری که آب لازم شیرهای آب با استعمال از انشعاب لوله‌ها انجام میگردد. تجهیزاتی که برای آبرسانی عموما گزینه استعمال قرار میگیرد از وسایلی اعم از اتصالات دو راهی، سه راهی، شیر و فلکه و سیستم لوله کشی آب درست شده‌اند. انواع سیستم های لوله کشی و لوله کشی آب و فاضلاب از دشوارترین فرآیند برای لوله کشی ساختمان میباشد؛ به این دلیل که برای انتقال مواد گند زدای آشپزخانه و دستشویی به فعالیت می‌رود. سیستم فاضلاب عموما به طور توکار نصب میشود.

انواع سیستم های لوله کشی بخصوص سیستم لوله کشی آشپزخانه عموما یکی از معمولی ترین قسمت‌های ساختمان به حساب می آید؛ چرا‌ که عموما از لوله آب سرد و گرم، لوله سینک ظرفشویی تشکیل‌شده میباشد.

انواع سیستم های لوله کشی بخصوص سیستم لوله کشی حمام می بایست سوای هر نشتی باشد؛ به همین عامل برای آن از دو سیستم لوله کشی آب اعم از تامین آب و فاضلاب استعمال می‌نمایند. لوله کشی آب که برای تامین آب سرد و گرم میباشد و آب و فاضلاب برای خارج راندن مواد گندزا است. جهت تامین بار حرارتی و برودتی از کویل های سرمایی و گرمایی و یا این که وسایل حرارتی دیگری مانند رادیاتورها از آب سرد و یا این که آب گرم برای تأمین توشه حرارتی و برودتی استعمال می نمایند. آب سرد و گرم جهت تغذیه وسایل حرارتی بوسیله تأسیسات سرمایی و گرمایی مرکزی تأمین می‌شود و باید به وسیله سیستم های لوله کشی به وسایل حرارتی منتقل خواهد شد. وظیفه سیستم لوله کشی، انتقال آب سرمایش و گرمایش از تأسیسات مرکزی به وسایل حرارتی و باز گرداندن آب خروجی از وسایل حرارتی به تاسیسات مرکزی هست.

دسته بندی لوله‌ها برای لوله کشی

انواع سیستم های لوله کشی و لوله‌ها به یک‌سری دسته تقسیم میشوند که هرکدام از آن ها می توانند جنس مختلفی داشته باشند که عبارتند از:

لوله سیستم توزیع آب که از محصول فولاد، مس و پلاستیک میباشند،

انواع سیستم های لوله کشی و لوله سیستم آبرسانی که از مال چدن، آهن و پلاستیک می‌باشند،

سیستم لوله و فاضلاب که معمولا از محصول گالوانیزه، فولاد و چدن میباشند،

انواع سیستم های لوله کشی و لوله تخلیه مدفوع که معمولا از آزبست، سفال، استایرن و لاستیک ساخته میگردند.

لوله ناودان ساختمان که از آزبست، چدن و مس ساخت می شوند.

انواع سیستم های لوله کشی و لوله و اتصالات پلیمری یکی‌ دیگر از اشکال پر کاربرد برای لوله کشی ساختمان به ‌شمار می روند. لوله و اتصالات پلیمری به جهت این که یکسری مزایا و خصوصیت‌‌های خاص شیمیایی و فیزیکی که دارا‌هستند؛ در بازار کاربرد بسیار متعددی داراست. از طرفی سیستم لوله و اتصالات پلیمری، دربرگیرنده گونه های لوله میشود که یکی از پرکاربردترین آنها، لوله و اتصالات پی وی سی هستند. انواع سیستم های لوله کشی و لوله و اتصالات پی وی سی عموما برای انتقال آب سرد است و همینطور لوله upvc در دمایی کمتر از لوله پی وی سی کاربردی تر است. از طرفی لوله‌های سی پی وی سی در دمایی بیشتر از ۱۲۰ سانتی گراد نیز عمل می‌ نماید. در نگاه اولیه شاید لوله سی پی وی سی با پی وی سی یکسان برسند؛ البته دارنده تفاوت‌هایی میباشند. این دو سبک لوله، در ساختار مولکولی خویش تفاوت دارا‌هستند. همینطور لوله سی پی وی سی دارنده درصد بیشتری کلر میباشد که همین سببب گردیده تا این لوله خاصیت شیمیایی بیشتری داشته باشد. یکی‌از جذاب ترین لوله هایی که برای تاسیسات لوله کشی ساختمان ها در بازار وجود دارد با اسم لوله های سنگ شکن شناخته می گردند. صورت ظاهری این لوله ها جالب میباشد! قطر داخلی لوله های سنگ شکن، ۱۰ میلیمتر تا ۶۰۰ میلیمتر میباشد. ضخامت این لوله ها نیز از ۱۲ تا ۴۳ میلی‌متر متغیر می‌باشد. بها خرید لوله های سنگ شکن در مقایسه با بقیه لوله های قابل به کارگیری در لوله کشی ساختمان، ارزان میباشد.

انواع مختلف لوله و کارکردهای آن ها

یکی از دیگر از انواع سیستم های لوله کشی، گالوانیزه میباشد. لوله گالوانیزه دارنده پوشش حافظ فلز روی میباشد که سطح این لوله و اتصالات را در قبال خوردگی و زنگ زدگی نگهداری می ‌نماید. همینطور این لوله و اتصالات دارنده ضخامت نسبتاً ۵ میلیمتر میباشد که برای لوله کشی ساختمان بسیار مطلوب است.

انواع سیستم های لوله کشی چدنی برای سیستم لوله کشی ساختمان: لوله و اتصالات چدنی یک کدام از دیگر از گونه های سیستم برای لوله کشی ساختمان می باشد که به صورت استاندارد، ارتفاع آنان در میان ۲ تا ۵ متغییر هست و همینطور ضخامت لوله و اتصالات چدنی در بین ۵ و ۶ میلیمتر میباشد.

لوله سیمان آزبستی برای سیستم لوله کشی ساختمان: لوله کشی ساختمان میتواند با به کارگیری از لوله‌های گوناگونی انجام گیرد که یکی از انواع سیستم های لوله کشی لوله سیمان آزبستی میباشد که برای تخلیه آشغال، آب باران و ذرات ریز خاک به کار گیری قرار می گیرد. لوله سیمان آزبستی مزایای متعددی داراست؛ ولی دارنده معایبی هم می باشد، مهم‌ترین عیب لوله سیمان آزبستی، درصد بالای شکنندگی آن میباشد. ولی برای اشخاصی که می خواهند لوله‌هایی ارزان تر از لوله پی وی سی تهیه نمایند، آیتم قابل قبولی می باشد.

انواع سیستم های لوله کشی و چدنی یا این که لوله های ریخته گری، یکی از اشکال لوله های مطلوب برای نصب در تاسیسات لوله کشی و انواع سیستم های لوله کشی ساختمان می باشند. این لوله ها برای سیستم پساب های ناشی از بارندگی در ساختمان به فعالیت میروند. به صورت استاندارد، بعد ها لوله های ریخته گری دربرگیرنده لوله هایی می باشند که ارتفاع آنان از ۵/۱ تا ۲ متر متغیر میباشد. ضخامت این لوله ها در ۵ و ۶ میلیمتر قابل دسترسی میباشد. لوله های ریخته گری گردیده از روش فناوری قالب گیری ایجاد می‌شوند؛ ایجاد لوله های فارغ از درز تا حداکثر ارتفاع ۳ متر با ضخامت کمتر در صنعت های انجام میگردد.

انواع سیستم های لوله کشی آب

۱- انواع سیستم های لوله کشی و سیستم باز: در این سیستم، آب به سوی یک مخزن که به هوای گشوده رویکرد داراست، جریان می یابد (مانند ساختمان بلند خنک­ کننده و ایرواشر).

۲. انواع سیستم های لوله کشی و سیستم بسته: در این سیستم، جریان آب در هیچ نقطه‌ای در معرض هوای آزاد قرار نمی‌گیرد. چنین سیستم‌هایی در دو نوع منبع انبساط گشوده و بسته ارائه می گردند که در نوع منبع انبساط باز دربرگیرنده یک منبع انبساط می باشند که با هوای آزاد در رابطه میباشد، اما سطح آبی‌ که در معرض هوای آزاد میباشد نکته شایان توجه وجود ندارد.

انواع سیستم های لوله کشی از جهت دیگر نیز به دو دسته تقسیم میشوند.

۱. سیستم تک­ گذر: در این سیستم، آب یک باراز وسیله‌ ای عبور نموده و تخلیه میگردد که امکانات به کار رفته در مسیر آب گرم بهداشتی (آبگرم مصرفی) از این نوع می باشند.

۲. انواع سیستم های لوله کشی و سیستم گردشی: در این سیستم آب بعداز وصال توسط متبوع تخلیه نمیشود بلکه به وسیله یک مدار لوله ‌کشی، در بین مبدل حرارتی و مبدأ جنبش خویش که میتواند یک پکیج باشد، گردش می‌نماید. گردش آب می تواند زیر نیروی ترموسیفون ناشی از اختلاف وزن منحصر به فرد آب گرم رفت و رجوع و برگشت یا این که به طور اجباری به وسیله پمپ شکل گیرد. هر دو سیستم فوق ممکن میباشد گشوده یا این که بسته باشند.

انواع سیستم های لوله کشی و سیستم لوله کشی شوفاژ (مدار گرمایش):سیستم تک لوله ای (One Pipe System).

انواع سیستم های لوله کشی در این سیستم، که یکی از شیوه های درست لوله کشی شوفاژ میباشد، فقط یک لوله وظیفه انتقال و بازگرداندن آب مدار بسته رو بر عهده دارد و دقیقا به عبارتی لوله ای که از سمت منبع آب گرم شوفاژ (همچون پکیج شوفاژ دیواری) به سمت مصرف کننده های حرارت (همچون رادیاتور، حرفه کویل و ..) جنبش می نماید وظیفه برگرداندن آب به منبع ساخت‌ حرارت را خواهد داشت.

روش های مختلف لوله کشی شوفاژ

انواع سیستم های لوله کشی و لوله کشی تک لوله ای: توجه شود که در هنگام اتصال سیستم لوله کشی شوفاژ به رادیاتور، قطعا نیاز به تولید انشعاب دوم و ادامه خط لوله به رادیاتور بعدی میباشد و در حالتی که فقط لوله به رادیاتور وارداتی و در جهت دیگر بیرون شود، به ‌این نوع اتصال، اتصال به طور خصوصی اطلاق می‌شود که به طور کامل اشتباه میباشد، به این دلیل‌ که با بستن شیر ورودی به رادیاتور، مسیر جنبش آب کلا انقطاع گردیده و تمام سیستم متوقف گردد.

محاسن لوله کشی تک لوله ای: مطلوب ترین مورد برای لوله کشی روکار و مصرف کمتر لوله

انواع سیستم های لوله کشی و سیستم دو لوله ای (Two Pipe System): در‌این نحوه، که دومین نحوه درست لوله کشی شوفاژ میباشد، خلاف طریق پیشین، آبرسانی به وسیله دو لوله غیر وابسته با اسم های لوله رفت (Flow Pipe) و لوله برگشت (Return Pipe) انجام می گردد. پر واضح میباشد که خط لوله رفت دارنده دمای فراتر و خط لوله بازگشت دارنده دمای کم میباشد. این نوع لوله کشی بر دو نوع میباشد: سیستم لوله کشی با رجوع و برگشت بدون واسطه (Direct Return Piping)

سیستم لوله کشی بارگشت معکوس (Reverse Return Pping)

انواع سیستم های لوله کشی و برگشت بدون واسطه: در‌این طرز لوله کشی شوفاژ، یک خط لوله تحت عنوان خط لوله رفت، از دمابالای حرارت (بطور نمونه پکیج شوفاژ دیواری) به سمت توزیع کننده حرارت (Heat Emitter) همچون رادیاتور کشیده میگردد و یک خط لوله بازگشت، تحت عنوان توده کننده آبی که حرارت خویش را در رادیاتور از دست داده میباشد، در نظر گرفته می گردد. در صورت طولانی شدن مسیر لوله کشی به انگیزه اینکه رادیاتورهای مجاورت، ارتفاع لوله رفت و برگشت کمتری نسبت به رادیاتورهای دورتر خواهند داشت، و در فیض افت فشار کمتری را نسبت به رادیاتورهای دورتر پیدا خواهند کرد، آب بیشتری در رادیاتورهای مجاورنسبت به رادیاتورهای دورتر در حال چرخش خواهد بود و درنتیجه رادیاتورهای مجاور نسبت به رادیاتورهای دورتر گرمتر خواهند بود. سرد بودن برخی از رادیاتور ها که اتفاقا این رادیاتورها در ترتیب و توالی قرارگیری نسبت به پکیج شوفاژ دیواری دورتری هستند، این میباشد که ارتفاع رفت و بازگشت این رادیاتورها بالاترین عدد نسبت به رادیاتورهای در حدود پکیج شوفاژ دیواری است.

ارسال نظر براي اين مطلب

نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
درباره ما
Profile Pic
باسلام گروه خدمات لوله کشی و تاسیسات در تهران با کادری متخصص و مجرب و همچنین مجهز به ابزارآلات و دستگاه های روز دنیا و بهره مندی از دانش روز آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی در زمینه لوله کشی و تاسیسات در کلیه نقاط تهران بزرگ می باشد.❤ این گروه در راستای تولید محتوای آموزشی جهت ارتقاء آگاهی کابران زحمت بسیاری در تهیه و تولید محتوا و مطالب وبلاگ کشیده است، به همین دلیل از شما عزیزان تقاضا داریم محتوای سایت را کپی نفرمایید و در صورت استفاده از محتوای سایت حتما لینک منبع را ذکر فرمایید. با تشکر از همه شما خوبان
آمار سايت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاين : 2
  • آي پي امروز : 4
  • آي پي ديروز : 12
  • بازديد امروز : 16
  • بارديد ديروز : 55
  • بازديد هفته : 208
  • بازديد ماه : 746
  • بازديد سال : 8,322
  • بازديد کلي : 81,511