loading...

خدمات لوله کشی و تاسیسات 09185252289

نقشه لوله کشی برق ساختمان محل قرار گیری سیم های برق را نشان می دهد. چنانچه تصمیم گرفتید سیم کشی منزل‌ تان را خودتان انجام دهید، شما یک گام برای تبدیل شدن به یک تکنسین برداشته‌اید. ولی بای

plumber بازديد : 343 دوشنبه 16 تیر 1399 نظرات (0)

نقشه لوله کشی برق ساختمان محل قرار گیری سیم های برق را نشان می دهد. چنانچه تصمیم گرفتید سیم کشی منزل‌ تان را خودتان انجام دهید، شما یک گام برای تبدیل شدن به یک تکنسین برداشته‌اید. ولی بایستی اقدامات متعددی انجام دهید؛ فراموش نکنید رعایت نکات ایمنی و داشتن تمرکز او‌لین و مهم‌ترین نکات انجام این پروژه میباشند. در سیم کشی برق ساختمان جریانی به نام تک فاز باید حداقل ۱۶ آمپر داشته باشد و طوری باشد که دو شاخه های دو پل معمولی، بدون اتصال به هادی حفاظتی به آن ها امکان پذیر نباشد و باید بتوان دو شاخه های مخصوص لوازم عایق بندی مضاعف را که به هادی حفاظتی احتیاج ندارند به آن ها وصل کرد. جریان پریز های سه فاز باید حداقل ۱۶ آمپر و دارای یک یا دو اتصال اضافی برای وصل هادی حفاظتی و خنثی باشد.

در صورتی که پریز های سه فاز دارای یک اتصال اضافی باشند، این اتصال باید فقط برای وصل به هادی حفاظتی استفاده شود و حتما باید به محل قرار گیری سیم ها و لوله های برق در نقشه لوله کشی برق ساختمان توجه شود.

ابزار لازم برای سیم کشی

چکش برای گشودن مسیر لوله های کابل

تیغ موکت بر برای برش دادن لوله های پلاستیکی کابل

تراز

سیم و کابل. برای سیم کشی خانه مسکونی سیم ۱٫۵ کافی میباشد.

انبردست، دم باریک، سیم چین، لنت برق و فاز متر

در او‌لین گام نیاز دارید نقشه لوله کشی برق ساختمان را بازبینی فرمایید. روی نقشه لوله کشی برق ساختمان محل هایی که می خواهید کلید، پریز و سرپیچ قرار دهید معلوم نمایید. محل باکس های تقسیم را معین کنید و مطمئن شوید که کلیدها و پریزها پشت وسایل خانه قرار نمیگیرند. باکس تقسیم را در محلی بدور از دسترس کودکان تعبیه فرمایید. باکس تقسیم را ترجیحا نزدیک درب محل ورود خانه قرار دهید که منجر می شود بتوانید هنگام ورود و خروج به خانه برق اصلی را قطع و وصل فرمایید. روی نقشه لوله کشی برق ساختمان محل عبور لوله های آب و گاز را معلوم کنید چون این لوله ها بسیار حساس می باشند و محل عبور آنان بسیار مهم میباشد.

در سیم کشی برق ساختمان مسکونی، باید برای پریزهای آشپزخانه از انشعاب جداگانه استفاده شود، همچنین وسایل پر مصرف مانند ماشین لباسشویی، اجاق برقی و مانند آن ها باید دارای انشعابی جداگانه و مخصوص به خود داشته باشند. در اماکن مسکونی، تجاری و اداری، محل نصب پریزهای برق، پریزهای تلفن و پریزهای آنتن مرکزی تلویزیون باید ۳۰ سانتی متر از کف ساختمان فاصله داشته باشد. پریزهای برقی که در آشپزخانه، موتورخانه، تعمیرگاه و گاراژ نصب می شوند، باید ۱۱۰ سانتی متر از کف فاصله داشته باشند.

فراموش نکنید برقکاری ساختمان در عین معمولی بودن، نکات ریز متعددی در نقشه لوله کشی برق ساختمان دارد که رعایت آنان لازم میباشد و باید از ابزارهایی استفاده شود که صد در صد عایق بوده تا خطر برق گرفتگی را به حداقل برساند در غیر این صورت علاوه بر خطرات جانی به تمامی وسایل برقی و حتی برق کل ساختمان آسیب می رساند.

مراحل انجام سیم کشی منزل

برای آغاز سیم کشی منزل می بایست نقشه لوله کشی برق ساختمان را باز‌بینی نمایید. می بایست مراقب باشید سرپیچ های شما بیش از حد به سقف یا این که به کف خانه نزدیک نباشند. برای اینکه بعد از هر جا به جایی وسیله، نگران پنهان شدن کلید و پریزتان پشت تخت خواب ها و سایر وسایل نباشید، این استانداردها را رعایت نمایید:

با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان فاصله کلیدهای ساختمان از کف: ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر

پریزهای برق، تلفن و آنتن ساختمان از کف: ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر

مسافت باکس فیوز ساختمان از لوله های گاز و آب: ۱ متر

آویز چراغ ها از سقف ساختمان: ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر

در گام ‌بعدی می بایست محل قرار گیری وسایل برقی را با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان مشخص و معلوم نمائید. شما دست‌ کم یک پریز نزدیک یخچال و فریزر، یک پریز نزدیک محل گاز و یک پریز نزدیک محل ماشین های لباسشویی و ظرف شویی نیاز دارید. همینطور می بایست هود و تلفن را هم در لحاظ بگیرید. مراقب باشید کلید و پریزهای آشپزخانه اصلا نزدیک روشویی یا محیطی که خیلی مربوط و نم دار است و ممکن است آب به درون پریزها نفوذ کند نباشد.

مراحل برق کاری یک واحد ساختمانی:

در مرحله اولیه مسیر سیم کشی را را با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان علامت بزنید. لوله های منحصربه‌فرد در مسیر را شناسایی کنید.

جای مهتابی و لوسترها را مشخص کنید.

کلیدها و پریزها را با تراز، صاف کنید و پریزها را پس از تراز کردن با گچ ثابت نگه دارید و باکس فیوز را هم به همین طرز ثابت کنید.

با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان و راهنمای سیم کشی ساختمان مسیر لوله های برق را معلوم کنید.

مرحله دوم پس از کف سازی و کاشی کاری و گچ کاری دیوارها است. اضافی لوله ها را ببرید و با استفاده از فنر سیم کشی و با توجه به محل ورود و خروجی های هر بخش که در نقشه لوله کشی برق ساختمان مشخص است درون لوله ها سیم کشی نمایید. فراموش نکنید همیشه کمی طول سیم را بیشتر در نظر بگیرید.

در مرحله سوم که پس از رنگ کاری منزل است، کلید و پریزها را هم تراز کنید و آن ها را با پیچ و مهره هایی که دارند ببندید. آیفون را طبق نقشه لوله کشی برق ساختمان و راهنمایی که در دفترچه آن است وصل کنید. نکته بسیار مهمی که بایستی به آن دقت فرمائید این میباشد که تمامی مطالبی که بیان شد، منحصرا برای افرادی است که با اصول اول و ایمنی برق آشنا می باشند. در حالتی که مطمئن نیستید که با این اصول آشنا میباشید، اکیدا پیشنهاد می شود از یک کارشناس مشاوره بگیرید.

انواع مختلف سیم کشی ساختمان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌، ساختمان سازی هم در حال تغییر میباشد که باید مراحلی را طی نماید که سیم کشی ساختمان یکی‌از اصلی‌ترین فرایند ایجاد و مهیا‌سازی ساختمان مسکونی میباشد. انجام دادن صحیح و استاندارد سیم کشی ساختمان و فهم نقشه لوله کشی برق ساختمان مهمترین اصل میباشد. سیم کشی ساختمان بایستی تماماً مطابق با قانون باشد.

سیم کشی ساختمان بسته به نقشه لوله کشی برق ساختمان به دو نحوه توکار و روکار انجام میگردد.

در سیم‌کشی روکار سیم‌ها از روی گچ دیوار عبور داده شده که معمولاً به دلیل نگهداری، زیبایی و امنیت از یک لوله برق اختصاصی یا این که داکت برای پوشاندن سیم‌ها به کارگرفته میشود. با وجود اینکه این نحوه سیم‌کشی یکی‌از ضعف‌های ساختمان بشمار می‌رود، اما در شرایطی‌که مشکلی در سیم‌کشی به وجود بیاید عیب‌یابی و دسترسی به سیم‌ها برای رفع نقص‌ راحت‌ می شود.

در مقابل این شیوه، سیم‌کشی توکار بسیار متداول و مطلوب برای کلیه پروژه‌های ساختمانی مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی و غیره میباشد. در این طریق زیبایی ساختمان حفظ خواهد شد و هم ایمنی رعایت می گردد. در سیم‌کشی توکار، سیم‌ها با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان از زیر سیمان یا گچ عبور مینمایند. در محل‌هایی که نیاز به لوله گذاری وجود ندارد سیم منحصربه‌فرد قرار میگیرد. در سیم‌کشی توکار از سیم‌های مجهز به یکسری لایه عایق، بدون واسطه در پایین گچ استفاده نمود و هم میشود لوله‌های خرطومی و PVC مخصوصی را استفاده کرد.

سیم کشی نوع توکار

روش های متداول این سیم کشی عبارت‌اند از:

۱- سیم‌کشی توکار بوسیله باکس تقسیم: این طریق سیم کشی ساختمان در قبل بسیار متداول بود که در نقطه‌ای مشخص از دیوار (معمولاً در بالای کلید‌ها و پریز‌ها) یک باکس تقسیم قرار می‌دادند و از درون این باکس سیم‌های لازم بیرون می‌شدند. ولی این راه منسوخ شده‌است و حتی آن را غیر قانونی اعلام کرده‌اند.

۲- سیم‌کشی توکار توسط باکس کلید و پریز: در این سیم کشی با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان فضایی در درون دیوار لحاظ می شود که باکس کلید یا این که پریز در آن قرار می گیرند که علاوه بر حفظ زیبایی با درآوردن پیچ‌ها و بخش بیرونی کلید و پریز به راحتی میتوان به سیم‌ها دسترسی داشت.

۳- سیم‌کشی توکار توسط باکس فیوز: در ‌این طریق با توجه به نیاز به برق در بخش‌های متفاوت فضای ساختمان، باید توزیع برق و سیم کشی مناسب را با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان به درون باکس فیوز انتقال داد و  از آن جا توزیعشان کرد. مزیت این طرز سیم‌کشی نسبت به باکس تقسیم و جعبه کلید این میباشد که در هنگام بروز ایرادات فنی و نیاز به باز‌بینی دوباره، عیب‌یابی بسیار آسان خواهد بود اما این نحوه نسبت به شیوه‌های دیگر پرهزینه‌ میباشد.

انواع سیم و کابل در سیم کشی

هر سیم الکتریکی از یک فاز و یک نول ساخته شده که سیم‌های تک رشته ای در سیم‌کشی توکار به کار گرفته می شوند و سیم‌های دو رشته ای با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان در سیم‌کشی روکار استفاده می شوند.

سیم‌های افشان که معمولاً برای سیم‌کشی توکار استفاده می شوند چند دسته از رشته های سیمِ به هم تابیده می‌باشند که با عایق‌هایی از جنس PVC پوشیده شده که تا ۷۵۰ ولت را پشتیبانی میکنند.

سیم‌های مفتولی دارنده یک رشته سیم هادی بوده و به جهت انعطافی که دارا هستند، قابلیت و امکان فرم گیری را دارند. این گونه سیم‌ها را با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان در تابلوهای برق و سیستم‌های برق فشار قوی به کار می برند.

سیم‌های نصفه افشان خصوصیت‌هایی مابین سیم افشان و مفتولی را دارا هستند. معیار تابیدگی این سیم‌ها نسبت به افشان کمتر، ولی در مقابل، انعطاف‌پذیری بالاتری دارا هستند. برای سیم تلفن، از سیم دو زوج فویل دار استفاده می گردد تا احتمال نویز در خطوط تلفن کمتر شود.

کابل

لوله پولیکاهایی که برای محل ورود و خروجی سیم‌ها به درون باکس فیوز میباشند با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان جوشکاری، فیکس و نصب می شوند. لوله‌های برق محل عبور سیم‌های برق، تلفن و آنتن به مکان‌های گوناگون ساختمان میباشند. انواع مختلف لوله‌های برق شامل: لوله‌های فلزی، گالوانیزه و همینطور کاربردی‌ترین آن یعنی لوله‌های P.V.C اشاره نمود. لوله‌های برق طبق استانداردهای برق ساختمان برای رابطه با نقاط متفاوت با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان از کف ساختمان عبور مینمایند و همینطور از لوله‌های خرطومی نیز در برخی مکان‌ها جهت لوله کشی‌هایی با مسیر کوتاه استفاده می کنند.

بعد از اتمام سیم‌کشی نیاز باید کابل و نشانه گذاری سیم‌ها به وسیله کارشناسان تاسیسات مربوطه آزمایش شوند.

اصول مهم سیم کشی ساختمان

۱- با اینکه استفاده از امکانات مطلوب و استاندارد و با کیفیت هزینه بالاتری هم دارد ولی هر چه امکانات از استاندارد‌های ایمنی بیشتری برخوردار باشند، احتمال مخاطرات مربوط به فرسودگی، پاره‌گی، اتصالی، برق گرفتگی، حریق سوزی و هزینه تعمیرات کاهش می یابد. همینطور در مصرف برق نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

۲- در سیم کشی ساختمان بایستی توجه و تمرکز لازم را در فهم و خواندن نقشه لوله کشی برق ساختمان داشت تا کلیه اتصالات به درستی ثابت شده و سفت باشند. وجود اتصالات بدون پوشش دربین سیم‌ها سبب می شودکه جریان زیادی رد و بدل شود و احتمال برق گرفتگی و اتصالات بالا رود و امکان دارد وسایل برقی بسوزد.

۳- نکته مهم و شایان توجه در سیم کشی ساختمان سیم ارث یا سیم اتصال به زمین میباشد که در بعضی از اثاثیه خانگی برقی می بایست مورد استفاده قرار گیرد تا از خطرها احتمالی پرهیز میکند.

۴- تعداد و ضخامت سیم‌هایی که برای سیم کشی ساختمان با توجه به نقشه لوله کشی برق ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند، به طور معمول در سیم‌کشی پریز هال و اتاق‌ها و کولر آبی‌رنگ از سیم شماره ۲.۵، سیم‌های مرتبط با روشنایی‌ها مثل چراغ ها، لوسترها، هالوژن‌ها از شماره ۱.۵ و سیم‌های ۴ برای کولر گازی و سیم اصلی ساختمان مسکونی به کار گیرید.

چیزی که مسلم است، سیم کشی ساختمان کاری تماماً تخصصی میباشد و اجرای آن نیاز به نیروی حرفه ای و کارشناس است حتی در صورتیکه بخواهید کولر آبی منزل‌تان را سیم‌کشی فرمائید. در‌این مقاله فقط اطلاعات کلی در خصوص بعضی موارد سیم‌کشی و اهمیت شناخت نقشه لوله کشی برق ساختمان در اختیار شما قرار گرفت.

ارسال نظر براي اين مطلب

نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
درباره ما
Profile Pic
باسلام گروه خدمات لوله کشی و تاسیسات در تهران با کادری متخصص و مجرب و همچنین مجهز به ابزارآلات و دستگاه های روز دنیا و بهره مندی از دانش روز آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی در زمینه لوله کشی و تاسیسات در کلیه نقاط تهران بزرگ می باشد.❤ این گروه در راستای تولید محتوای آموزشی جهت ارتقاء آگاهی کابران زحمت بسیاری در تهیه و تولید محتوا و مطالب وبلاگ کشیده است، به همین دلیل از شما عزیزان تقاضا داریم محتوای سایت را کپی نفرمایید و در صورت استفاده از محتوای سایت حتما لینک منبع را ذکر فرمایید. با تشکر از همه شما خوبان
آمار سايت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاين : 2
  • آي پي امروز : 7
  • آي پي ديروز : 12
  • بازديد امروز : 24
  • بارديد ديروز : 55
  • بازديد هفته : 216
  • بازديد ماه : 754
  • بازديد سال : 8,330
  • بازديد کلي : 81,519