loading...

خدمات لوله کشی و تاسیسات 09185252289

روش لوله کشی گاز با شیلنگ مستلزم رعايت نكات ايمني درباره ی به کارگیری از شيلنگهاي مطلوب براي اتصال وسايل گاز سوز به لوله كشي گاز از اهميت ويژه و حساسي برخوردار مي باشد و چنانچه اين موردها ناديده گر

plumber بازديد : 8802 دوشنبه 23 تیر 1399 نظرات (0)

روش لوله کشی گاز با شیلنگ مستلزم رعايت نكات ايمني درباره ی به کارگیری از شيلنگهاي مطلوب براي اتصال وسايل گاز سوز به لوله كشي گاز از اهميت ويژه و حساسي برخوردار مي باشد و چنانچه اين موردها ناديده گرفته گردیده و يا كم اهميت شمرده شوند در نهايت سبب بروز اتفاقات ناراحت کننده خواهند بود پس لازم میباشد پیشین از اينكه وسيله گاز سوز خویش را به سيستم لوله كشي گاز وصل نماييد به یک‌ سری نكته مهم که در ادامه بیان می شود دقت داشته باشيم.

الزام رعایت نکات ایمنی

شيلنگهاي لاستيكي معمولي در قبال مواد نفتي و گازي  فاسد مي شوند، به همين دليل براي وصل كردن اجاق‌ گاز و ساير وسايلي كه به کارگیری از شيلنگ براي اتصال آنان به سيستم لوله كشي گاز مجاز شناخته گردیده، بايد از شيلنگهاي لاستيكي تقويت گردیده (فشار قوي) كه منحصر به فرد برای گاز ایجاد شده است استفاده کرد.

براي وصل كردن بخاري از شيلنگ فشار قوي به کار گیری كنيد.

ارتفاع شيلنگ گاز هیچوقت نبايد حد اكثر از يك و نيم متر بيشتر باشد.

شيلنگ گاز هیچ زمان نبايد در معرض حرارت اجاق و ساير وسايل گازسوز قرار داشته باشند. شيلنگهاي لاستيكي را بايد هر ماه يكبار مورد بازديد قرار داد تا اطمينان حاصل شود كه شيلنگهاي به کارگیری ترك بر نداشته و از محل بست بريده نشده باشند روش لوله کشی گاز با شیلنگ را به شکل صحیح یاد گرفته و بررسی کنید.

به شما هشدار مي دهيم:

از شيلنگ هاي طويل براي رسانيدن گاز به نقاط گوناگون ساختمان استعمال نكنيد روش لوله کشی گاز با شیلنگ به این شکل اشتباه است. براي محكم كردن شيلنگهاي گازي كه از يك طرف به وسايل گاز سوز و از طرف ديگر به لوله كشي گاز وصل می باشند بدون شک بايد از بستهاي فلزي استعمال شود و پيچاندن سيم يا هر چيز ديگري به جاي بست منجر به بريده شدن شيلنگ مي شود و به خوبي و به صورت محكم نمي تواند شيلنگ را نگه دارد كه در هر دو صورت سبب نشت گاز خواهد شد. بعد از استعمال از بستهاي فلزي با به کار گیری از كف صابون خانگی اطمينان نتایج نماييد كه گاز از محل اتصال و يا از بدنه شيلنگ به بيرون نشت نمي كند. توصيه مي كنيم بدون استــفاده از بست گاز در روش لوله کشی گاز با شیلنگ براي محـكم كردن شيــلنـگ گازهیچ وقت از وسيله گاز سوز بدون بست استفاده نکنید. لوله گاز می بایست از ایمن‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ممکن عبور نماید و بخش‌های مشترک لوله‌کشی گاز واحدهای مسکونی، مانند رایزرها، نباید از داخل ملک عبور نماید بلکه مسیر لوله گاز می بایست به سیرتکامل‌ای گزینش شود که به ساختمان آسیبی نزند. برای نصب لوله‌های گاز می بایست کوتاه‌ترین و ایمن‌ترین مسیر را تعیین نمائید که روش لوله کشی گاز با شیلنگ به درستی انجام شده باشد. شركت ملـــي گاز برای محافظت و ايمني شما سيستم لوله كشي داخلي شما ‌را پیش از وصل گاز بررسي نموده و بعد از رفع كليه اشكالات بهره برداري از ‌آن را صادر می کند پس بنابراين هيچگونه نگراني از سيستم لوله كشي گاز منزلتان نداشته باشيد.

انجام آزمایش نشت گاز

پس از وصل نمودن وسيله گاز سوز به سيستم لوله كشي گاز و پیشین از آغاز به استعمال از وسيله گاز سوز مطلقاً مي بايستي آزمايش نشت گاز را انجام دهيد.

براي انجام آزمايش نشت گاز در يك پیاله مقداري آب ريخته وبه آن صابون خانگی يا مايع ظرفشويي و يا پودر بریزید و بعد از آن، آن را به وسيله اسفنج (ابر) بر روي محلهاي اتصال بست، به وسيله گاز سوز و همچنين محل اتصال بست با لوله كشي گاز و آن‌گاه بر روي شيلنگ يا لوله گاز بكشيد. اگر بر روي هر يك از آن ها حباب تشكيل شد نشان دهنده نشت گاز میباشد و روش لوله کشی گاز با شیلنگ اشتباه انجام شده است. اگر به هنگام آزمايش متوجه نشت گاز شديد بلافاصله شير مصرف آن وسيله گاز سوز را ببنديد و به بررسي و رفع علت مبادرت نماييد. لوله فلزي برای لوله كشي گاز در خانه نيز بايد هر چندین وقت يكبار بازديد گردند تا در صورت زخمي شدن يا كنده شدن رنگ روغني آن ها مجدداً رنگ آميزي گردند. سیستم لوله کشی گاز خانگی از خروجی رگولاتور شروع و به شیرهای مصرف ختم میشود و بخش‌های مختلفی از لوله‌کشی رابط، کنتور گاز و لوله‌کشی داخلی ساختمان را دربرمی‌گیرد. چه در حین تولید و چه در طول بهره برداری از ساختمان ممکن میباشد بدون چاره به استعمال از سرویس های لوله کشی گاز خانگی استفاده شود، پس در هر مرحله از لوله کشی گاز ساختمان لازم است روش لوله کشی گاز با شیلنگ با نظارت یک متخصص انجام شود و هر چند وقت یکبار با انجام آزمایش نشتی فوق از عملکرد لوله های گاز مطمئن شد.

استفاده از این سوخت فسیلی نیازمند اجرای زیرساخت‌های توزیع گاز شهری و سیستم لوله‌کشی گاز ساختمان و به کارگیری روش لوله کشی گاز با شیلنگ بصورت صحیح میباشد. با این حال باید بازرسی، عیب‌یابی و رفع نشت گاز در روش لوله کشی گاز با شیلنگ انجام شود  و در صورت لزوم تعمیرات و خرده‌کاری های لوله کشی گاز انجام شود.

نقشه‌ لوله کشی گاز خانگی

در‌ این نقشه‌ها و در روش لوله کشی گاز با شیلنگ مسیر لوله‌های گاز در پلان محوطه و طبقات و محل قرارگیری دودکش‌ها با ذکر خصوصیات آن ها (ارتفاع، قطر، متاع و دسته) با مقیاس مطلوب اجرا می شود. آدرس، کروکی و شرایط ملک متبوع نسبت به معابر اصلی نیز می‌بایست به نقشه‌ها ضمیمه شوند تا روش لوله کشی گاز با شیلنگ به درستی پیاده سازی شود. پیاده سازی سیستم لوله کشی گاز خانگی با دقت به زیربنا یا این که فضای اثر گذار ساختمان، ویژگی های وسایل گازسوز و مقدار گاز مصرفی هر کدام از آن ها انجام میگردد. در نقشه‌های لوله کشی گاز خانگی، مسیر لوله‌های گاز در پلان محوطه و طبقات و محل قرارگیری دودکش‌ها با ذکر خصوصیات آن ها (ارتفاع، قطر، کالا و جور) با مقیاس مطلوب نصب میگردد. مسیر، ارتفاع، قطر، جنس لوله‌ها و اتصالات بایستی در نقشه‌های لوله کشی گاز خانگی و در روش لوله کشی گاز با شیلنگ معلوم شوند و قطر لوله گاز می بایست به اندازه‌ای باشد که بتواند گاز کافی را برای ماکزیمم مصرف دستگاه‌های گازسوز متبوع تامین کند، فارغ از اینکه بین رگولاتور و وسایل گازسوز افت فشاری بیش تر از ۱۲٫۷ میلیمتربه وجود آید. ماکزیمم قطر اسمی مجاز لوله کشی گاز خانگی با فشار ۱۷۶ میلیمتر برابر با ۱۰۰ میلیمتر (۴ اینچ) میباشد که روی هم رفته احتساب قطر لوله گاز به عوامل ذیل متعلق میباشد:

ماکزیمم افت فشار مجاز میان رگولاتور و دستگاه‌های گازسوز (۱۲٫۷ میلیمتر ردیف آب)

ماکزیمم مقدار گاز مصرفی

ارتفاع لوله‌کشی

چگالی گاز

در روش لوله کشی گاز با شیلنگ، ماکزیمم قطر اسمی مجاز لوله کشی گاز خانگی با فشار 176 میلیمتر ردیف آب برابر با 100 میلیمتر (4 اینچ) میباشد.

در روش لوله کشی گاز با شیلنگ، قطر لوله‌ها با اعتنا به ماکزیمم افت فشار مجاز در میان رگولاتور و دستگاه‌های گازسوز، ماکزیمم مقدار گاز مصرفی، ارتفاع لوله‌کشی و چگالی گاز انتخاب میگردد.

انواع لوله‌ها در لوله کشی گاز

با وجود گستره پهناور اشکال لوله ساختمانی، استعمال از هر گونه لوله‌ای برای لوله‌کشی گاز طبیعی مجاز وجود ندارد. لوله‌ها و اتصالات گزینه به کارگیری در سیستم گاز رسانی در روش لوله کشی گاز با شیلنگ عبارتند از:

لوله‌های فولادی: لوله‌های آیتم استعمال در لوله کشی گاز خانگی بایستی از متاع فولاد سیاه سوای درز یا این که با درز مطابق استانداردهای دارای ارتباط باشد. سطح بیرونی لوله‌ها می بایست صاف و هموار و سطح درونی آنان بایستی متناسب با فرایند تولید و روش لوله کشی گاز با شیلنگ باشد.

لوله‌های مسی: به کار گیری از لوله‌های مسی با ماکزیمم ارتفاع ۱٫۵ متر برای اتصال وسایل گازسوز به لوله کشی گاز خانگی با رعایت اصول ایمنی مجاز میباشد. این لوله‌ها بایستی از صدمات احتمالی مصون بوده و با به کار گیری از بست‌های مطلوب روی دیوار مهار گردند.

لوله‌های نرم (شیلنگ): این لوله‌ها برای اتصال دستگاه‌های گازسوز به سیستم لوله کشی گاز خانگی بکار می روند. این لوله‌ها بایستی از فرآورده لاستیک تصنعی و مصنوعی تقویت گردیده با ماکزیمم قطر ۱۶ میلیمتر باشد. دیواره داخلی این لوله‌ها بایستی با لایه‌ای از مصالح مقاوم در قبال گاز و مواد نفتی تقویت گردیده باشد. ماکزیمم ارتفاع لوله لاستیکی برای اتصال شیر مصرف به دستگاه‌های گازسوز ۱۲۰ سانتیمتر میباشد و در روش لوله کشی گاز با شیلنگ استفاده شوند.

لوله‌های پلی‌اتیلن: امروزه این لوله‌های پلیمری به جهت مزیت‌هایی مانند وزن سبک، انعطاف‌پذیری، قیمت ارزان، نصب معمولی، مقاومت در قبال خوردگی و ایمنی در بخش اعظمی از کشورها برای انجام لوله‌کشی گاز و در روش لوله کشی گاز با شیلنگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ایران عمدتا برای تجدید بنا و مرمت سیستم لوله‌کشی گاز بکار می روند.

اتصالات فولادی لوله‌کشی گاز: اتصالات لوله کشی گاز خانگی به صورت کلی به دو مدل تقسیم می گردند: (۱) اتصالات گونه جوشی با درز (لوله ‌کشی گاز روکار) و سوای درز (لوله‌کشی گاز توکار)؛ (۲) اتصالات دنده ‌ای فولادی. با وجود انواع مختلف لوله ساختمانی، استعمال از هر گونه لوله برای روش لوله کشی گاز با شیلنگ مجاز نخواهد بود.

در حالتی که قصد بسط لوله كشي داخلي و طولانی تر نمودن وسايل گاز سوز را داريد قطعاً اين مسئله را با شركت ملي گاز ايران در ميان بگذاريد تا ضمن دريافت راهنمايي هاي لازم در روش لوله کشی گاز با شیلنگ در صورتيكه نياز به رگلاتور و كنتور باشد مبادرت گردد.

لوله ‌کشی توکار و روکار گاز

برای لوله کشی گاز با شیلنگ دو طریق موجود هست: (۱) لوله‌ کشی گاز توکار که دسترسی به آن مستلزم مفتوح کردن روزنه یا این که برداشتن مانعی میباشد؛ (۲) لوله ‌کشی گاز روکار که دسترسی به آن به طور بی واسطه امکان پذیر میباشد و نیازی به برداشتن، مفتوح کردن و جابجایی مانعی وجود ندارد. روش لوله کشی گاز با شیلنگ درهر دو مورد از این شیوه‌ها پیش نیازها و خصوصیت‌های مختص خویش را دارا هستند و تعیین از بین آن‌ها به گونه و خصوصیات پروژه و تجهیزات بستگی دارد.

اجرای لوله کشی گاز خانگی به طور توکار یا این که روکار قابل انجام میباشد و هزینه‌های لوله‌کشی گاز به موارد نام برده در زیر بستگی دارد:

محل پروژه

کاربری ساختمان

تعداد طبقات

فشار گاز (قوی یا ضعیف)

دسته کنتور (تکی یا این که تجمعی)

طرز لوله‌کشی (توکار یا روکار)

حجم عمل و مسیر لوله‌های گاز

بها مصالح مصرفی و طرز تامین آن‌ها

مدل پروژه (اجرا، تجدید بنا، خرده‌کاری و تعمیر، فعال‌ساز‌ی وسایل گازسوز و…)

هزینه‌های لوله کشی گاز و روش لوله کشی گاز با شیلنگ به عامل های گوناگونی بستگی دارد.

طبق تعرفه‌های اعلام گردیده از سوی اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران برای لوله‌کشی گاز فشار ضعیف حقوق و دستمزد لوله کشی گاز خانگی به طور توکار بسته به قطر لوله به ازای هر متر ارتفاع میباشد. در صورتیکه بعضي از شيرهاي مصرف موقتا ًبه هيچگونه وسيله گاز سوز وصل نشده و از آنها استفاده نمی شود لازم میباشد مسلماً با در پوش مسدود شوند تا در صورتیکه احياناً شير مصرف گشوده شد گاز از لوله بیرون نشده و واقعه اي بوجود نيايد.

نکته پایانی اینکه رعایت نکات ایمنی در پیاده سازی، اجرا، نوسازی و بازرسی لوله کشی گاز خانگی نقشی کلیدی ایفا می‌نماید؛ به دلیل آنکه کوچکترین غلط در روش لوله کشی گاز با شیلنگ قادر است سبب حریق‌سوزی، انفجار، سوختگی، مسمومیت با مونوکسید کربن و ضرر و زیان‌های جانی شود. به همین استدلال، اشتفاده از علم و تجربه متخصصان و لوله ‌کشان حرفه ای در روش لوله کشی گاز با شیلنگ ضروری میباشد. در همین راستا، گروه پشتیبانی و متخصصان با تجربه و استادکار برای انجام سرویس های با کیفیت و رفع اشتباهات لوله‌ کشی گاز در تمام روند در کنار شما خواهند بود.

ارسال نظر براي اين مطلب

نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
درباره ما
Profile Pic
باسلام گروه خدمات لوله کشی و تاسیسات در تهران با کادری متخصص و مجرب و همچنین مجهز به ابزارآلات و دستگاه های روز دنیا و بهره مندی از دانش روز آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی در زمینه لوله کشی و تاسیسات در کلیه نقاط تهران بزرگ می باشد.❤ این گروه در راستای تولید محتوای آموزشی جهت ارتقاء آگاهی کابران زحمت بسیاری در تهیه و تولید محتوا و مطالب وبلاگ کشیده است، به همین دلیل از شما عزیزان تقاضا داریم محتوای سایت را کپی نفرمایید و در صورت استفاده از محتوای سایت حتما لینک منبع را ذکر فرمایید. با تشکر از همه شما خوبان
آمار سايت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاين : 1
  • آي پي امروز : 11
  • آي پي ديروز : 12
  • بازديد امروز : 31
  • بارديد ديروز : 55
  • بازديد هفته : 223
  • بازديد ماه : 761
  • بازديد سال : 8,337
  • بازديد کلي : 81,526