loading...

خدمات لوله کشی و تاسیسات 09185252289

علائم اختصاری لوله کشی برای شناسایی بهتر و همینطور خوانش صحیح لغت ها، مفاهیم، اسم ارگان، جنس و محصولاتی که طولانی میباشند یا این که پاره ای دشوارند از اختصار به کارگیری می‌نمایند و آنان ‌

plumber بازديد : 7105 دوشنبه 06 مرداد 1399 نظرات (0)

علائم اختصاری لوله کشی برای شناسایی بهتر و همینطور خوانش صحیح لغت ها، مفاهیم، اسم ارگان، جنس و محصولاتی که طولانی میباشند یا این که پاره ای دشوارند از اختصار به کارگیری می‌نمایند و آنان ‌را به طور خلاصه و تلخیص می نویسند و در مقداری موردها این پروسه را به طور مخفف سازی و هم پا با نشانه و المان انجام می‌دهند. برای کالاها این دستور بسیار کاربردی میباشد به ویژه این که تنوع تولیدات زیاد باشد و سازنده برای خودداری از ابهام مشتری این مبادرت را انجام میدهد تا بتوانید به راحتی، نوع و جنس متبوع خویش را تشخیص دهید و از آن استعمال فرمائید. نماد های منحصر بر روی تولیدات حک میشوند و افزون بر آن در موقع استعمال از نقشه های ساختمانی نیز می‌توانید بهتر علائم نقشه را بازخوانی نمائید.

رسم نقشه برای لوله کشی

در مبحث هفدهم قانون ملی ساختمان لوله کشی گاز طبیعی ساختمان ها و علائم اختصاری لوله کشی آمده است که برای تهیه و تنظیم نقشه لوله کشی گاز می بایست داده ها و مدارک ذیل تنظیم شود:

الف) نقشه لوله کشی گاز در پلان محوطه و طبقاتی که در آنان لوله گاز کشیده خواهد شد. (اعم از پایین زمین، همکف یا این که طبقات فراتر) علاوه بر محل قرار گیری دودکش ها با ذکر خصوصیات آن (ارتفاع- قطر- نوع و جنس آن) با علائم اختصاری لوله کشی آمده است.

نبشی از پروفیل های لبریز مصرف و مهم در صنعت ساختمان سازی و حتی دیگر صنعت های میباشد که به طور مرکب و منفرد به کار گیری قرار میگیرد. در ساخت، دو دسته نبشی داریم نبشی پرسی و نبشی فابریک. از دید ظاهری این دو نبشی بال هم اندازه و نبشی بال نامساوی تقسیم می‌شوند. نبشی که دو بال آن با هم هم اندازه باشند با آرم اختصاری نماد اختصاری نبشی و علائم اختصاری لوله کشی و در حالتی‌که دو بال نبشی نابرابر باشند با آرم اختصاری L آن را نشان میدهند. از نبشی برای تولید بندباد، خرپا، بالا بر و… به کار گیری می گردد. ارتفاع این جنس در هر دو جور در میان ۶ تا ۱۲ متر میباشد. در حالتی‌ که بال ها متساوی باشند از ۲۵ میلی متر شروع میشود و تا ۲۰۰ میلی متر خواهد بود و ضخامت بال که با s نمایش داده می شود از ۳ میلی متر تا ۲۸ میلی متر میباشد. به صورت نمونه ۶۰*۶۰*۶ آرم اختصاری نبشی به ‌این معناست که نبشی دارنده بال معادل میباشد و ضخامت آن هم ۶ میلی متر است. نبشی که بال آن نامساوی باشد به طور L 100*50*5 با علائم اختصاری لوله کشی نوشته میگردد.

نماد اختصاری ناودانی پروفیلی میباشد که از نورد بیلت و از محصول فولاد کربنی تشکیل شده و صورت سطح آن از یک جان افقی و دو بال عمودی تشکیل‌شده میباشد که مشابه به کلام انگلیسی U میباشد که زوایای داخلی آن دارنده انحنای گردی میباشد. این متاع را در اسکلت کامیون، چار چوب، ترمیم بناهای معماری، امکانات و تشکیلات دریایی، امکانات ایجاد و ساز و… آیتم به کارگیری قرار می‌گیرد. نماد اختصاری این به صورت UNP و یا این که نشانه اختصاری ناودانی که بیان کننده، ناودانی میباشد.

نماد اختصاری لوله در نقشه

لوله ها در گونه های مختلفی ایجاد می گردند. لوله فارغ از درز، لوله درزدار، لوله سیاه ، لوله گالوانیزه و… تمامی لوله هایی می باشند که شباهت های قابل توجهی دارا‌هستند البته از دید ایجاد و کارکرد متفاوتند و علائم اختصاری لوله کشی در نقشه ها برای هر کدام مشخص شده است که آرم اختصاری این نشانه دایره ای میباشد. ارتفاع لوله ها از ۶ متر تا ۱۲ متر میباشد و قطر این جنس از ۱۵ میلی متر آغاز میشود و تا ۱۵۰ میلی متر ادامه داراست. این نوع در بناهای ساختمان و تاسیساتی و پروژه های صنعتی و انتقال آب به کار گرفته می شود که باید استانداردهای ذکر شده آن در لوله کشی گاز را که در ادامه بیان می شود رعایت کرد.

نقشه ایزومتریک با ذکر ارتفاع و قطر لوله ها و علائم اختصاری لوله کشی بر روی نقشه ایزومتریک میباشد. زﯾﺮ ﺑﻨﺎ ﯾﺎ ﻓﻀﺎى ﻣﻔﯿﺪ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ و ﻣﻘﺪار ﻣﺼﺮف ﮔﺎز ﻫﺮ ﯾﮏ از وﺳﺎﯾﻞ ﮔﺎزﺳﻮزى ﮐﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻰ ﺷﻮد و ﯾﺎ در آﯾﻨﺪه ﻣﺘﺼﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻣﺘﺮ ﻣﮑﻌﺐ ﮔﺎز ﯾﺎ ﮐﯿﻠﻮﮐﺎﻟﺮى در ﺳﺎﻋﺖ با علائم اختصاری لوله کشی مشخص شود.

ﮐﺮوﮐــﻰ ﻣﺤﻞ ﻣﻠﮏ ﻣﻮرد ﺗﻘﺎﺿﺎ، ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ در زﯾﺮ ﺑﺮگ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺎ ذﮐﺮ ﻧﺸﺎﻧﻰ و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ اﺻﻠﻰ ﺗﺮﺳــﯿﻢ ﺷﻮد.

ﻓﻬﺮﺳﺖ اﺟﻨﺎس ﻣﺼﺮﻓﻰ ﺑﺎ ذﮐﺮ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎى ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و ﻣﻘﺪار آن در ﺟﺪوﻟﻰ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ در ﺳــﻤﺖ راﺳــﺖ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎﻻى ﻧﻘﺸﻪ آورده ﺷﻮد.

ﻣﻘﯿﺎس ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ از ۱:۱۰۰ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ و علائم اختصاری لوله کشی خوانا باشد. ﻣﻌﻤــﻮﻻً ﻧﻘﺸــﻪ ﻫﺎى اﯾﺰوﻣﺘﺮﯾــﮏ ﮔﺎز را روى ﺑﺮﮔﻪ ﻫــﺎى ﻣﺨﺼﻮﺻﻰ ﺗﺮﺳــﯿﻢ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ آن ﺷــﯿﺖ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﮔﺎز ﻣﻰ ﮔﻮﯾﻨــﺪ و در ﺑﺎزار ﺑﻪ ﺻــﻮرت آﻣﺎده وﺟﻮد داراست. ﭼﻨﺪ ﻧﻮع ﺷــﯿﺖ نقشه لوله کشی گاز وﺟﻮد داراست ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻣﺤﻞ، ﮐﺎرﺑﺮد، اﺑﻌﺎد ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑــﺎ ﻫﻢ اﻧﺪﮐﻰ ﺗﻔﺎوت دارﻧﺪ وﻟﻰ در ﻋﻤﻞ ﻫﻤﻪ ﯾﮏ ﮐﺎر را اﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫﻨﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺳﻤﺖ راﺳــﺖ اﯾﻦ ﺑﺮﮔﻪ ﻫﺎ، ﺟﺪول ﻣﺸﺨﺼﺎت وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭼﺎﭘﻰ آﻣﺎده ﺷــﺪه و ﻧﻘﺸﻪ ﮐﺶ ﺑﺎﯾﺪ ﺟﺎﻫﺎى ﺧﺎﻟﻰ آن را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر ﭘﺮ ﮐﻨﺪ و علائم اختصاری لوله کشی بررسی کند.

اﻧﺠــﺎم ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﮔﺎز ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ اﺳــﺎس ﻣﺒﺤــﺚ ﻫﻔﺪﻫﻢ ﻣﻘــﺮرات ﻣﻠﻰ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن اﯾﺮان ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﮔﺎز ﻃﺒﯿﻌﻰ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ. داﻧﺴﺘﻦ اﯾﻦ ﻣﻘﺮرات ﺑﺮاى ﮐﻠﯿﻪ دﺳــﺖ اﻧﺪرﮐﺎران ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﮔﺎز اﻋﻢ از ﻣﺠﺮﯾﺎن، ﻣﻬﻨﺪﺳﺎن ﻧﺎﻇــﺮ ﺿﺮورت دارد.

مقررات ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﻰ ﮔﺎز

۱ـ ﻋﺒﻮر ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺎز از ﺳﻘﻒ ﺣﻤﺎم و ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﻃﻮب ﺗﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻮﻧﺎ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

۲ـ ﻋﺒــﻮر ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺎز از داﺧﻞ ﮐﺎﻧﺎل ﻫﺎى ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﻮاﮐﺶ- آﺳﺎﻧﺴﻮر- دودﮐﺶ ﺗﻬﻮﯾﻪ و اﻣﺜﺎل آن طبق علائم اختصاری لوله کشی ﻣﺠﺎز ﻧﯿﺴﺖ.

۱. ﻣﺤﻞ ﻧﺼﺐ وﺳــﺎﯾﻞ ﮔﺎزﺳــﻮز ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اى ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﮔﺎزﻫﺎى ﺣﺎﺻﻞ از اﺣﺘﺮاق ﻣﻤﮑﻦ ﺑﺎﺷﺪ.

۲. ﻧﺼﺐ ﭼﺮاغ روﺷﻨﺎﯾﻰ در ﻣﺤﻞ ﻫﺎى زﯾﺮ ﻣﺠﺎز ﻧﯿﺴﺖ.

اﻟﻒ) اﺗﺎق ﺧﻮاب  ب) روﺑﻪ روى درﯾﭽﻪ ﮐﻮﻟﺮ  ج) درﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ﯾﮏ ﻣﺘﺮ از ﭘﻨﺠﺮه و ﭘﺮده.

د) درﺻﻮرت وﺟﻮد ﺳــﻘﻒ ﯾﺎ دﯾﻮار ﭼﻮﺑﻰ در ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن  ه) با توجه به علائم اختصاری لوله کشی در ﻣﺤﻞ ﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ ارﺗﻔﺎع ﺳــﻘﻒ از520 ﺳﺎﻧﺘﻰ ﻣﺘﺮ اﺳﺖ.

۳. ﻧﺼﺐ ﺷــﻮﻣﯿﻨﻪ و ﺑﺨﺎرى دﯾﻮارى در اﺗﺎق ﺧﻮاب ﻣﺠﺎز ﻧﯿﺴﺖ.

ﺷﯿﺮﻫﺎى ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﮔﺎزرﺳﺎﻧﻰ: ﺷــﯿﺮ اﺻﻠﻰ ﺷﯿﺮ رﺑﻊ ﮔﺮد ﺗﻮﭘﮑﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از کنتور بر روی لوله کشی داخلی با توجه به علائم اختصاری لوله کشی نصب می گردد. ﺷــﯿﺮ ﻓﺮﻋﻰ ﺷــﯿﺮ رﺑﻊ ﮔﺮد ﺗﻮﭘﮑﻰ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از اﻧﺸﻌﺎب، ﺑﺮاى ﻫﺮ واﺣﺪ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻰ روى ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﻰ آن واﺣﺪ ﻧﺼﺐ ﻣﻰ ﺷﻮد. ﺷﯿﺮ ﻓﺮﻋﻰ ﻧﺰدﯾﮏ در ورودى ﻫﺮ واﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﻰ ﻧﺼﺐ ﻣﻰ ﺷﻮد.

ﺷــﯿﺮ ﻣﺼﺮف ﺷﯿﺮ رﺑﻊ ﮔﺮد ﺗﻮﭘﮑﻰ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﻰ داﺧﻠﻰ را ﺑﻪ دﺳﺘﮕﺎه ﮔﺎز ﺳــﻮز وﺻﻞ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ.

 خطوط لوله، نبايد از زيرپنجره ها، درها و بازشوهاي ديگر ساختمان عبور كند. همچنين، نبايد از باطن دودكش، كانال هوا، چاه بالا بر، اتاق برق و از بالاي دستگاههاي برقي بگذرد. پلانهاي آیتم به کار گیری در تأسيسات با مقياس هاي 1:50 و 1:100 ترسيم مي شوند و علائم اختصاری لوله کشی تماما بیان شود و جهت ترسيم نقشه هاي تأسيسات از پلان هاي معماري مصرف شده و درآن هيچگونه اندازه گذاري وجود نداشته و تنها به اندازه هاي كلي و فواصل بين ردیف ها در بیرون پلان اكتفا مي شود.

انواع مختلف نقشه های ساختمانی

نقشه هاي ساختماني به دو گونه ي طرح هاي اوليه و نقشه هاي اجرايي و همچنين نقشه هاي اجرايي به سه مدل، نقشه هاي معماري، نقشه هاي محاسباتي و نقشه هاي تأسيساتی تقسيم می­شوند.

نقشه هاي تأسيسات مكانيكي، مشتمل بر تأسيسات آب رساني، فاصلاب، تأسيسات برودتي و حرارتي و گاز رساني میباشد که بر روی نقشه علائم اختصاری لوله کشی مشخص شده است.

در صورتي كه جريان آب زيرزميني، به يك لايه ي نفوذ ناپذيري مانند خاك رس واکنش كند و از حركت بازايستد و در روي لايه ي مذكور انبار شود، (سفره هاي زيرزميني) را تشكيل مي دهد که انتقال آب از مبداء تصفيه تا محل مصرف را فرآيند (آب رساني) گويند.

لوازم و امکانات آب رسانی: - لوله ها - وصاله ها – شیرها - کنتور

لوله­ ها: وسيله ي انتقال آب از مخازن آب تا محل هاي مصرف میباشد. لوله ها با قطرهاي متعدد و غالباً در شاخه هاي 6 متري و در سمت و سوی مصارف متفاوت تهيه مي شوند و در نقشه های ساختمانی با علائم اختصاری لوله کشی مشخص می شوند.

وصله ها: در لوله كشي، براي اتصال لوله ها به يكديگر يا براي تغيير جهت دادن مسير لوله يا انشعاب به دست آوردن از لوله ي اصلي يا تبديل قطر لوله، از قطعاتي به کار گیری مي شود كه به آن وصله گويند.

انواع شیرها:  - شیرهای مصرف  - شیرهای میان مسیر  - شیر اطمینان

شبكه لوله كشي آب ساختمان: آب از طريق شبكه لوله كشي باطن ساختمان به قسمتهاي گوناگون ساختمان رسانده مي شود. اين شبكه بعد از كنتور، استارت و به مصرف كننده ها ختم مي شود و مشتمل بر دو نوع عمده مي شود: لوله هاي اصلي (افقي)، كه در زير سقف زيرزمين كشيده مي شوند و لوله هاي بالا رونده (رايزرها) كه آب را به وسايل بهداشتي ميرساند. علائم اختصاری لوله کشی نوشته شده در کتاب نقشه کشی معماری مرور گردد.

نکاتی درباره ی اصول رسم نقشه ی لوله کشی آب: - مسير لوله كشي ها، مستقيم و موازي با ديوارها و كف ساختمان تعیین و ترسيم مي شوند و علائم اختصاری لوله کشی به دقت آورده شود.

- جهت مركبي كردن نقشه ها و يا ترسيم نقشه ها به كمك رايانه، بهتر میباشد پلان معماري را با قلمي به قطر 1/0 يا 2/0 ترسيم نموده، بعد مسير عبور لوله ها و رايزرها را با قطر 5/0 يا 6/0 ترسیم نماييد.

- علائم اختصاری لوله کشی DHWR نشان دهنده ي لوله ي بازگشت آب گرم مصرفي میباشد.

- علائم اختصاری لوله کشی DHWS نشان دهنده ي لوله ي رفت آب گرم مصرفي میباشد.

- آرم اختصاري CW نشان دهنده ي لوله آب شهري میباشد.

- علائم اختصاری لوله کشی UP به مضمون‌ اين میباشد كه لوله به طرف بالا ميرود و DN به معنا لوله اي میباشد كه به طرف طبقه پايين مي آيد.

طراحی سیستم مطلوب فاضلاب

به آبهاي کثیف ناشي از فعاليتهاي انساني يا به عبارت ديگر آبهاي زائد كه بايد دفع شود را (فاضلاب) گويند. فاضلاب ها تركيبي از مواد جامد و آب اند. اشکال فاضلاب ها بر حسب دسته پيدايش به سه مجموعه فاضلاب هاي خانگي، صنعتي و سطحي تقسيم مي شوند. به فاضلابهايي كه بعد از استعمال مي شود گرمابه، دستشویی، ماشين لباسشويي و ... توليد مي شود(فاضلاب خانگي) مي گويند اين دسته فاضلاب، به طور سنگين (فاضلاب سرویس بهداشتی) و به شكل سبك مانند (فاضلاب دستشويي، ظرفشويي و ...) توليد مي شود.

به آبهاي نتایج از بارندگي ها و شستوشوي معابر عمومي،(فاضلاب هاي سطحي) گويند. برای طراحي يك سيستم مطلوب جهت توده آوري و هدايت فاضلاب از محيط زندگي بايد به نكات زير دقت كرد:

- ارتفاع افقي لوله ها به دست کم رسد. - قطر لوله ها متناسب با حجم فاضلاب باشد. - لوله هاي افقي داراي شيب مطلوب باشد.

- از وصاله هاي (زانويي، سه راهي و ...)، 45 رتبه بهره برد و به علائم اختصاری لوله کشی توجه کرد.

سيفون: لوله اي (S) شكل و يا قطعاتي كه به دليل لبریز بودن دايمي با آب، از خروج گازهاي بدبوي فاضلاب از لوله ها جلوگيري مي كند، ساخته مي شود.

یاد‌آوری: نقشه هاي لوله كشي فاضلاب جزيي از نقشه هاي تأسيسات مكانيكي ساختمان میباشند که با علائم اختصاری لوله کشی مشخص می گردند. یادآوری: همه ی لوله های فاضلاب و آب باران ذیل سقف طبقه ی همکف در مسیر معین پلان از کنار دیوار های تحت زمین با شیب 2 درصد به طرف چاه هدایت می شوند. امروزه از سيستم حرارت مركزي به کار گیری مي شود که در اين طریق حرارت آیتم نياز ساختمان در محيطي به اسم موتورخانه توليد گردیده و آن گاه به وسیله سيال واسطه اي مانند آب، هوا يا بخار آب، اين حرارت، به محيط منتقل ميشود که با علائم اختصاری لوله کشی مسیر این لوله ها مشخص می شود.

ارسال نظر براي اين مطلب

نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
درباره ما
Profile Pic
باسلام گروه خدمات لوله کشی و تاسیسات در تهران با کادری متخصص و مجرب و همچنین مجهز به ابزارآلات و دستگاه های روز دنیا و بهره مندی از دانش روز آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی در زمینه لوله کشی و تاسیسات در کلیه نقاط تهران بزرگ می باشد.❤ این گروه در راستای تولید محتوای آموزشی جهت ارتقاء آگاهی کابران زحمت بسیاری در تهیه و تولید محتوا و مطالب وبلاگ کشیده است، به همین دلیل از شما عزیزان تقاضا داریم محتوای سایت را کپی نفرمایید و در صورت استفاده از محتوای سایت حتما لینک منبع را ذکر فرمایید. با تشکر از همه شما خوبان
آمار سايت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاين : 2
  • آي پي امروز : 17
  • آي پي ديروز : 12
  • بازديد امروز : 41
  • بارديد ديروز : 55
  • بازديد هفته : 233
  • بازديد ماه : 771
  • بازديد سال : 8,347
  • بازديد کلي : 81,536