loading...

خدمات لوله کشی و تاسیسات 09185252289

نقشه لوله کشی گاز ساختمان و نقشه های تاسیسات مکانیکی ساختمان های مسکونی و تجاری نقش اساسی و بسیار مهمی را در ساختمان اجرا می‌کند. در‌صورتی ‌که پیشبینی های لازم در این نقشه ها به کار

plumber بازديد : 2541 پنجشنبه 02 مرداد 1399 نظرات (0)

نقشه لوله کشی گاز ساختمان و نقشه های تاسیسات مکانیکی ساختمان های مسکونی و تجاری نقش اساسی و بسیار مهمی را در ساختمان اجرا می‌کند. در‌صورتی ‌که پیشبینی های لازم در این نقشه ها به کار نیاید موجب مخارج جبران ناپذیر و گاها موجب ناهماهنگی در اجرای دیگر عملیات های ساختمانی میشود. به همین دلیل مهم است تمامی روند انجام شده که در ابتدا از نقشه لوله کشی گاز ساختمان آغاز می شود به درستی و تحت نظارت مسئول مربوطه باشد. گاز، یک سوخت فسیلی میباشد که برای ساخت انرژی و گرما در ساختمان ها کاربرد دارد. اجرای لوله کشی گاز ساختمان به طور اصولی و اعتنا به نکات ایمنی خیلی مهم میباشد، چون هر بی احتیاطی ممکن میباشد سبب خسارات مالی و جانی شود.

رسم نقشه لوله کشی گاز

در مبحث هفدهم قانون ها ملی ساختمان لوله کشی گاز طبیعی ساختمان ها آمده است که برای تنظیم نقشه لوله کشی گاز بایستی داده ها و مدارک ذیل تهیه و تنظیم شود:

الف) نقشه لوله کشی گاز ساختمان در پلان محوطه و طبقاتی که در آن‌ها لوله گاز کشیده خواهد شد. (اعم از پایین زمین، همکف یا این که طبقات فراتر) به بیشتر محل قرار گیری دودکش ها با ذکر خصوصیات آن (ارتفاع- قطر- محصول و نوع آن) مثالی از نقشه پلان لوله کشی را می توانید در منابع مربوطه به دست آورید.

ب) نقشه ایزومتریک با ذکر ارتفاع و قطر لوله ها بر روی آن و نقشه ایزومتریک نقشه لوله کشی گاز ساختمان.

پ) زﯾﺮ ﺑﻨﺎ ﯾﺎ ﻓﻀﺎى ﻣﻔﯿﺪ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ و ﻣﻘﺪار ﻣﺼﺮف ﮔﺎز ﻫﺮ ﯾﮏ از وﺳﺎﯾﻞ ﮔﺎزﺳﻮزى ﮐﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻰ ﺷﻮد و ﯾﺎ در آﯾﻨﺪه ﻣﺘﺼﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻣﺘﺮ ﻣﮑﻌﺐ ﮔﺎز ﯾﺎ ﮐﯿﻠﻮﮐﺎﻟﺮى در ﺳﺎﻋﺖ.

ت) ﮐﺮوﮐــﻰ ﻣﺤﻞ ﻣﻠﮏ ﻣﻮرد ﺗﻘﺎﺿﺎ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ در زﯾﺮ ﺑﺮگ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺎ ذﮐﺮ ﻧﺸﺎﻧﻰ و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ اﺻﻠﻰ ﺗﺮﺳــﯿﻢ ﺷﻮد.

ث) ﻓﻬﺮﺳﺖ اﺟﻨﺎس ﻣﺼﺮﻓﻰ ﺑﺎ ذﮐﺮ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎى ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و ﻣﻘﺪار آن در ﺟﺪوﻟﻰ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ در ﺳــﻤﺖ راﺳــﺖ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎﻻى ﻧﻘﺸﻪ آورده ﺷﻮد.

د) ﻣﻘﯿﺎس ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ از ۱:۱۰۰ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻣﻌﻤــﻮﻻً ﻧﻘﺸــﻪ ﻫﺎى اﯾﺰوﻣﺘﺮﯾــﮏ نقشه لوله کشی گاز ساختمان را روى ﺑﺮﮔﻪ ﻫــﺎى ﻣﺨﺼﻮﺻﻰ ﺗﺮﺳــﯿﻢ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ آن ﺷــﯿﺖ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﮔﺎز ﻣﻰ ﮔﻮﯾﻨــﺪ و در ﺑﺎزار ﺑﻪ ﺻــﻮرت آﻣﺎده وﺟﻮد دارد. ﭼﻨﺪ ﻧﻮع ﺷــﯿﺖ نقشه لوله کشی گاز وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻣﺤﻞ، ﮐﺎرﺑﺮد، اﺑﻌﺎد ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑــﺎ ﻫﻢ اﻧﺪﮐﻰ ﺗﻔﺎوت دارﻧﺪ وﻟﻰ در ﻋﻤﻞ ﻫﻤﻪ ﯾﮏ ﮐﺎر را اﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫﻨﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺳﻤﺖ راﺳــﺖ اﯾﻦ ﺑﺮﮔﻪ ﻫﺎ، ﺟﺪول ﻣﺸﺨﺼﺎﺗﻰ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭼﺎﭘﻰ آﻣﺎده ﺷــﺪه و ﻧﻘﺸﻪ ﮐﺶ ﺑﺎﯾﺪ ﺟﺎﻫﺎى ﺧﺎﻟﻰ آن را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر برای نقشه لوله کشی گاز ساختمان ﭘﺮ ﮐﻨﺪ.

اﻧﺠــﺎم ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﮔﺎز ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ اﺳــﺎس ﻣﺒﺤــﺚ ﻫﻔﺪﻫﻢ ﻣﻘــﺮرات ﻣﻠﻰ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن اﯾﺮان ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﮔﺎز ﻃﺒﯿﻌﻰ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ. داﻧﺴﺘﻦ اﯾﻦ ﻣﻘﺮرات ﺑﺮاى ﮐﻠﯿﻪ دﺳــﺖ اﻧﺪرﮐﺎران ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸــﻰ ﮔﺎز اﻋﻢ از ﻣﺠﺮﯾﺎن، ﻣﻬﻨﺪﺳﺎن ﻧﺎﻇــﺮ ﺿﺮوری است. در اﯾﻦ ﻗﺴــﻤﺖ ﺑﺮﺧــﻰ از ﻣﻘﺮرات ﻣﺒﺤﺚ ﻫﻔﺪﻫﻢ ﮐﻪ داﻧﺴﺘﻦ آن ﻫﺎ در ﻧﻘﺸﻪ ﮐﺸﻰ ﮔﺎز ﺧﺎﻧﮕﻰ و ﺗﺠﺎرى ﺿﺮورت دارد آورده ﻣﻰ ﺷﻮد.

ﻣﺴﯿﺮ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﻰ ﮔﺎز ساختمان

ﻋﺒﻮر ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺎز از ﺳﻘﻒ ﺣﻤﺎم و ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﻃﻮب ﺗﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻮﻧﺎ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

با توجه به نقشه لوله کشی گاز ساختمان ﻋﺒــﻮر ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺎز از داﺧﻞ ﮐﺎﻧﺎل ﻫﺎى ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﻮاﮐﺶ- آﺳﺎﻧﺴﻮر- دودﮐﺶ ﺗﻬﻮﯾﻪ و اﻣﺜﺎل آن ﻣﺠﺎز ﻧﯿﺴﺖ.

ﻣﺤﻞ ﻧﺼﺐ وﺳــﺎﯾﻞ ﮔﺎزﺳــﻮز ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اى ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﮔﺎزﻫﺎى ﺣﺎﺻﻞ از اﺣﺘﺮاق ﻣﻤﮑﻦ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻧﺼﺐ ﭼﺮاغ روﺷﻨﺎﯾﻰ در ﻣﺤﻞ ﻫﺎى زﯾﺮ ﻣﺠﺎز ﻧﯿﺴﺖ.

اﻟﻒ) اﺗﺎق ﺧﻮاب

ب) روﺑﻪ روى درﯾﭽﻪ ﮐﻮﻟﺮ

ج) درﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ﯾﮏ ﻣﺘﺮ از ﭘﻨﺠﺮه و ﭘﺮده.

د) درﺻﻮرت وﺟﻮد ﺳــﻘﻒ ﯾﺎ دﯾﻮار ﭼﻮﺑﻰ در ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن در نقشه لوله کشی گاز ساختمان

ه) در ﻣﺤﻞ ﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ ارﺗﻔﺎع ﺳــﻘﻒ از52 ﺳﺎﻧﺘﻰ ﻣﺘﺮ اﺳﺖ

با توجه به نقشه لوله کشی گاز ساختمان ﻧﺼﺐ ﺷــﻮﻣﯿﻨﻪ و ﺑﺨﺎرى دﯾﻮارى در اﺗﺎق ﺧﻮاب ﻣﺠﺎز ﻧﯿﺴﺖ.

ﺷﯿﺮﻫﺎى ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در نقشه لوله کشی گاز ساختمان  و ﮔﺎز رﺳﺎﻧﻰ: اﺑﺘﺪا ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷــﯿﺮﻫﺎى ﻣﻮرد اﺳــﺘﻔﺎده در ﮔﺎزرﺳﺎﻧﻰ ذﮐﺮ ﻣﻰ ﺷﻮد.

ﺷــﯿﺮ اﺻﻠﻰ ﺷﯿﺮ رﺑﻊ ﮔﺮد ﺗﻮﭘﮑﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از کنتور بر روی لوله کشی داخلی نصب می گردد.

ﺷــﯿﺮ ﻓﺮﻋﻰ ﺷــﯿﺮ رﺑﻊ ﮔﺮد ﺗﻮﭘﮑﻰ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از اﻧﺸﻌﺎب، ﺑﺮاى ﻫﺮ واﺣﺪ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻰ روى ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﻰ آن واﺣﺪ ﻧﺼﺐ ﻣﻰ ﺷﻮد. ﺷﯿﺮ ﻓﺮﻋﻰ ﻧﺰدﯾﮏ در ورودى ﻫﺮ واﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﻰ ﻧﺼﺐ ﻣﻰ ﺷﻮد.

ﺷــﯿﺮ ﻣﺼﺮف ﺷﯿﺮ رﺑﻊ ﮔﺮد ﺗﻮﭘﮑﻰ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﻰ داﺧﻠﻰ را ﺑﻪ دﺳﺘﮕﺎه ﮔﺎز ﺳــﻮز وﺻﻞ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ.

فرآیند لوله کشی گاز ساختمان

بعد از آخر دیوار چینی در اجرای ساختمان (مسکونی) و گذشته از آغاز گچ و خاک، می بایست مبادرت به تشکیل پرونده جهت لوله کشی گاز و نقشه لوله کشی گاز ساختمان  نمود.

1.تشکیل پرونده در سازمان نظام مهندسی و گزینش ناظر.

2.تعیین پیمانکار (اجراکننده) نقشه لوله کشی گاز ساختمان.

3.آخر عملیات لوله کشی.

4.تأیید مهندس ناظر.

5.نصب کنتور گاز (خانگی یا این که تجاری).

این بخش تمامی حالت و عملیات مایحتاج برای نصب و اجرای نقشه لوله کشی گاز ساختمان با فشار ۲ تا ۶۰ پوند بر اینچ مربع برای محوطه ها و گروه های مسکونی را دربرگیرنده می‌گردد.

نقشه لوله کشی گاز ساختمان در محوطه های گشوده و نقاطی که قابلیت و امکان قرار به دست آوردن لوله در مسیر رفت و آمد وسایل نقلیه، یا این که اشخاص و یا این که عکس العمل اجسام خارجی موجود است، می بایست در تحت زمین و به طور دفنی یا این که توکار اجرا شود.

تبصره: در باطن ساختمان ها و نقاط سرپوشیده که غیر مسکونی بوده و در معرض صدمات نباشد لوله کشی تا فشار ۳۰ پوند بر اینچ مربع می‌تواند به طور روکار اجرا شود.

اجرا کننده گذشته از آغاز هرگونه عملیات اجرایی می بایست نقشه لوله کشی گاز ساختمان، امکانات و ابزارهای لازم را تنظیم نموده و محلی را تحت عنوان کارخانه و متناسب با پروژه و نقشه لوله کشی گاز ساختمان گزینش کند، کارخانه بایستی دارنده وضعیت پایین باشد:

1.سوله بایستی در محلی ایمن و از لحاظ رویدادها طبیعی مانند سیل، گردباد و رانش زمین محفوظ باشد.

2.سوله می بایست دارنده دست ‌کم تجهیزات مشتمل بر آب، برق و تلفن باشد.

3.محل کارخانه بایستی به طوری باشد که دسترسی به آن آسوده و با محل اجرای فعالیت دارنده مسافت مطلوب باشد.

4.کارخانه بایستی دارنده محل مطلوب جهت محل کار و استقرار پرسنل و انبار مطلوب برای مراقبت اجناس و امکانات موردنیاز پروژه باشد.

نقشه های اجرایی: قبل از آغاز عملیات اجرایی، اجرا کننده بایستی نقشه های پباده سازی گردیده و موقعیت محل اجرا را باز نگری کرده و نقشه های اجرایی را فراهم کند. در‌صورتی‌که تولید تغییراتی در مسیر ضروری باشد، اجراکننده می بایست این تغییرات را به تأیید دستگاه چک رسانده بعد از آن مبادرت به تنظیم نقشه اجرایی کند. بعد از مهیا شدن، نقشه های اجرایی می بایست به تائید دستگاه محاسبه برسند.

اجزا لازم در لوله کشی گاز

علمک:

1.انجام بازرسی پرونده های فاقد علمک مجاز وجود ندارد.

2.مسافت هوایی مابین شیر قفلی ابتدایی لوله کشی ساختمان تا شیر قفلی رمز علمک تا مصرف 25 متر مکعب درساعت 50 سانتی متر در نقشه لوله کشی گاز ساختمان  نظر گردد.

3.در صورت انشعاب دو یا این که یک سری رایزر از یک علمک، مسافت افقی دو رایزر 12 سانتی متر در نقشه لوله کشی گاز ساختمان  رعایت گردد.

4.محور رایزر و علمک در یک جهت باشد.

5.مسافت هوایی میان رایزر روی علمک تا دیوار پشت آن حداکثر 5 سانتی متر باشد.

کنتور:

1.روی دیوار یک محل نباشد.

2.اجرای دیوار پشت کنتور الزامی میباشد.

3.برای هر واحد مسکونی یک کنتور منقطع اجرا در بیاید.

4.جهت اجرای جا کنتوری با گنجایش بالا باید با کمپانی گاز هماهنگ شود.

5.در ساختمان هایی که کنتور در راهروی محل ورود قرار می‌گیرد، محل نصب کنتور بوسیله درب از واحد مسکونی تفکیک گردیده و تمهیدات لازم برای تهویه همیشگی هوا در نقشه لوله کشی گاز ساختمان  پیش گویی گردد.

لوله:

1.در حالتی ‌که قطر لوله گاز طولانی تر از قطر استاندارد اجرا در بیاید، همانند اجرای لوله با قطر کمتر از قطر استاندارد لوله برش داده می‌گردد.

2.اجرای شیر قفلی در اولِ لوله کشی الزامی میباشد.

3.در عبور لوله گاز از چارچوب درب ها که با فساد کادر چهره می‌گیرد، بعد از انجام لوله کشی تمهیدات لازم برای استحکام چارچوب (فریم) درب انجام پذیرد.

4.حداکثر ارتفاع لوله اصلی از علمک تا کنتور در نقشه لوله کشی گاز ساختمان  25 متر باشد.

5.اجتناب از اجرای لوله به طور بارفیکسی.

6.لوله بعد از کنتور خارج ملک نباشد.

7.عبور لوله از دیوارهای باربر با غلاف فلزی دو سایز فراتر از لوله اجرا در بیاید و فضای در بین لوله و غلاف با مواد عایقی مانند قیر مالامال شود.

8.شیر اصلی روی رایزر زیر رونده اجرا در بیاید.

9.تعداد اتصالات متواتر از دوتا بیش تر نباشد.

10.اجرای لوله رابط میان علمک تا کنتور در نقشه لوله کشی گاز ساختمان  به طور روکار باشد.

ایمنی لازم در وسایل گاز سوز

1.اجرای چهار وسیله گازسوز در هر واحد مسکونی به استثنای سوئیت هایی که بالکن آن‌ها کمتر از 6 متراست، در نقشه لوله کشی گاز ساختمان  الزامیست.

2.جهت اجرای لوله کشی گاز در هر واحد مسکونی وجود آشپزخانه با موقعیت لازم (سینک ظرفشویی، لوله آب و فاضلاب) الزامیست.

3.فضای نصب مایحتاج وسایل گازسوز متداول خانگی به شرح پایین میباشد:

1.آبگرمکن دیواری: در فضای درزبندی عادی 141 مترمکعب (با فرض 3 متر طول 50 متر مربع) در غیر این هوای مایحتاج احتراق از روش روزنه همیشگی به هوای آزاد به بعدها دستکم 676 سانتی متر مربع در نقشه لوله کشی گاز ساختمان  تامین گردد.

2.آبگرمکن زمینی: در فضایی با درزبندی عادی (با فرض 3 متر طول 30 متر مربع) در غیر این رخ هوای ما یحتاج احتراق از روش روزنه مستمر به هوای آزاد به بعد ها دستکم 645 سانتی متر مربع تامین گردد.

3.اجاق‌گاز خانگی: در فضایی با درزبندی عادی 40 متر مکعب (با فرض 3 متر طول 140 متر مربع) در غیر این فیس هوای موردنیاز احتراق از روش روزنه همیشگی به هوای آزاد به بعدها دست‌کم 645 سانتی متر مربع تامین گردد.

4.بخاری خانگی: در فضایی با درزبندی عادی 34 متر مکعب (با فرض 3 متر طول 120 متر مربع) در غیر این رخ هوای موردنیاز احتراق از روش روزنه همیشگی به هوای آزاد به بعد ها دست کم 645 سانتی متر مربع تامین گردد.

استاندارد مصالح لوله کشی گاز در نقشه لوله کشی گاز ساختمان؛ لوله های گاز بایستی از دسته API یا این که سپنتا باشد. امروزه لوله کشی ها به طور توکار هستند و لوله ها قابل مشاهده نیستند. دسته لوله ها و کیفیت آنها‌ را می بایست پیش از اجرا در اختیار گرفت. برای اجرای لوله کشی به طور توکار، باید اتصالات گاز سوای درز باشند، البته در لوله کشی روکار در نقشه لوله کشی گاز ساختمان، اتصالات درزدار مشکلی ندارد. همگی لوله ها و اتصالات بایستی نماد کارگاه، واژه گاز و استاندارد ایجاد را روی سطح خویش داشته باشند. درضمن، کالا لوله ها می بایست فولاد سیاه باشد. نوار و پرایمر آیتم به کار گیری نیز می بایست ساخت یک کارگاه باشند. شیرهای گاز را هم بایستی از گونه ربع گرد توپکی گزینش کرد.

ارسال نظر براي اين مطلب

نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
درباره ما
Profile Pic
باسلام گروه خدمات لوله کشی و تاسیسات در تهران با کادری متخصص و مجرب و همچنین مجهز به ابزارآلات و دستگاه های روز دنیا و بهره مندی از دانش روز آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی در زمینه لوله کشی و تاسیسات در کلیه نقاط تهران بزرگ می باشد.❤ این گروه در راستای تولید محتوای آموزشی جهت ارتقاء آگاهی کابران زحمت بسیاری در تهیه و تولید محتوا و مطالب وبلاگ کشیده است، به همین دلیل از شما عزیزان تقاضا داریم محتوای سایت را کپی نفرمایید و در صورت استفاده از محتوای سایت حتما لینک منبع را ذکر فرمایید. با تشکر از همه شما خوبان
آمار سايت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاين : 2
  • آي پي امروز : 9
  • آي پي ديروز : 12
  • بازديد امروز : 28
  • بارديد ديروز : 55
  • بازديد هفته : 220
  • بازديد ماه : 758
  • بازديد سال : 8,334
  • بازديد کلي : 81,523