loading...

خدمات لوله کشی و تاسیسات 09185252289

ترتیب لوله های زیر پکیج و فرایند نصب پکیج دیواری یکی از موارد بسیار مهم در روند نصب پکیج هست که باید مدل دستگاه با توجه به موقعیت ساختمان در نظر گرفته شود و محل نصب بایستی تراز و فارغ از رطوبت باشد

plumber بازديد : 5720 پنجشنبه 26 تیر 1399 نظرات (0)

ترتیب لوله های زیر پکیج و فرایند نصب پکیج دیواری یکی از موارد بسیار مهم در روند نصب پکیج هست که باید مدل دستگاه با توجه به موقعیت ساختمان در نظر گرفته شود و محل نصب بایستی تراز و فارغ از رطوبت باشد. در گذشته هزینه های زیادی جهت گرمایش تولیدی توسط موتورخانه ها هزینه می شد که علاوه بر هزینه، سوخت و نگهداری آنها کار سخت و زمان بری بود. تعمیر پکیج  ساده تر از یک موتورخانه با حجم بزرگ است و همچنین در مصرف هزینه ها بسیار صرفه جویی می شود. پکیج ها فضای کمی اشغال می کنند، مخصوصا پکیج های دیواری که بازدهی بالایی هم دارند.

فرایند نصب پکیج دیواری

پروسه نصب پکیج شوفاژ دیواری و ترتیب لوله های زیر پکیج بسیار مهم است.

قدم اولیه: گزینش مدل دستگاه با اعتنا به موقعیت ساختمان

قدم دوم: مقایسه دستگاه حرارتی ساختمان که گنجایش پکیج های در بازار معمولا 24 ، 26 ، 28 ، 30 ، 35 ، 40 هزار کیلو کالری بر ساعت میباشد.

قدم سوم: تعیین محل نصب که محل نصب بایستی تراز و فارغ از رطوبت باشد و همچین می بایست در حدود دودکش باشد.

قدم چهارم: در نظر گرفتن ابعاد دودکش (از دید قطر ، طول ، مکش ، کلاهک و ... ) که قطر دودکش نصب گردیده برای پکیج به هیچ وجه نباید از قطر خروجی کلاهک مخروطی بالای دستگاه کوچکتر باشد و دست کم قطر دودکش برای پکیج دیواری بایستی 15 سانتی متر باشد همچنین طول دودکش از محل نصب دستگاه تا کلاهک دستکم بایستی 4 متر باشد و نصب کلاهک H ضروری میباشد. جهت نصب H در روی دودکش می بایست در امتداد جریان باد برنده باشد تا باد درون ان نپیچد.

کارایی دودکش بایستی پیش از فعال‌سازی تجهیز در نظر گرفته شود و برای در اختیار گرفتن ان با سوزاندن یک کاغذ در محل ورودی دودکش می شود مکش ان را به صورت تقریبی آزمایش نمود. در صورتیکه شعله اتش و ذرات سوخته درون دود کش شود مکش دودکش قابل پذیرش میباشد و همینطور درب جلوی پکیج نباید انقدر داغ شود که دست را بسوزاند و ترتیب لوله های زیر پکیج رعایت شود.

قدم پنجم: نصب براکت (شابلون) دستگاه روی دیوار( با رعایت اندازه های مقرر، مسافت از وسایل گاز سوز، طول از کف و ... ) پکیج دیواری بایستی در طول دست کم 120 سانتی متری از کف نصب شود و از دیوار یا این که کابینت دست‌کم 10 سانتی متر مسافت داشته باشد. پکیج دیواری نباید بالای دستگاه های گرمازای مانند اجاق‌گاز نصب شود و دست‌کم مسافت افقی پکیج از این دستگاه ها 40 سانتی متر میباشد و ترتیب لوله های زیر پکیج رعایت شود.

قدم ششم: آزمایش فشار مبداء انبساط که می بایست با یک مانومتر فشار منشاء انبساط اندازه گیری شود (دست‌کم فشار 5 / 0 بار و حداکثر 1 بار) و در صورت لزوم تهیه و تنظیم شود. ولی در پکیج های جدید، کمتر این گزینه باز‌بینی و انجام می‌گردد.

قدم هفتم: نصب دستگاه روی دیوار

قدم هشتم: نصب دودکش

تشخیص لوله های روی دیوار

در‌حالتی که دودکش و ترتیب لوله های زیر پکیج مطلوب نباشد یا این که قطر لوله ان کم باشد و یا این که در مسیر ان گرفتگی وجود داشته باشد دودهای های سمی از احتراق به محلی که پکیج در ان جای دارد وارد می گردند که بسیار خطرناک بوده و منجر سرگیجه، ضعف و در غایت خفگی خواهد شد. کلاهک دودکش بایستی دست کم 70 تا 80 سانتی متر فراتر از کف پشت بام بوده و حریم ان نیز گشوده باشد و در جوار هیچ دیواری واقع نشده باشد. جهت دوری از تشکیل قطرات و همینطور سرد شدن دودکش که سبب نماید شدن خروج دود و یا این که توقف آن می گردد جدار بیرونی دودکش عایق بندی می‌گردد. به طورکلی مسیر بی واسطه و عمودی شایسته ترین نحوه برای تخلیه تولیدات احتراق میباشد و دودکش نباید حالت افقی داشته باشد.

ترتیب لوله های زیر پکیج در زیر دستگاه مهم است که پنج لوله اتصال موجود است: محل ورود اب سرد به دستگاه، خروجی اب گرم مصرفی به ساختمان، رفت مدار گرمایش، برگشت مدار گرمایش و محل اتصال گاز

ترتیب لوله های زیر پکیج و لوله های 3/4 روی دیوار و 3/4 پایین دستگاه وابسته به مدار گرمایش دستگاه میباشند. ترتیب لوله های زیر پکیج  لوله های 1/2 روی دیوار و 3/4 تحت دستگاه وابسته به مدار گرمایش دستگاه می باشند.

تشخیص لوله ها و ترتیب لوله های زیر پکیج این چنین انجام می‌گردد:

محل ورود اب سرد ساختمان به اتصال 2/1 دستگاه که به فلوسوییچ می رود، پیوند میخورد. یکی از علامت های لوله خروجی آب گرم دستگاه و ترتیب لوله های زیر پکیج وجود NTC روی آن است و  لوله 4/3 رفت مدار گرمایش مدام در محل رادیاتور ها؛ بالایی هست و لوله 4/3 رفت ساختمان مدام به اتصال 4/3 ذیل دستگاه که به پمپ سیرکولاتور میرود، وصل می‌گردد.

در محل نصب پکیج وجود پریز برق، سیم اتصال زمین و کف شوی فاضلاب ضروری میباشد و باید ترتیب لوله های زیر پکیج رعایت شده باشد.

نصب پکیج مانند بقیه دستگاههای گازسوز در حمام، رخت کن، سرویس بهداشتی، محوطه های سونا و جکوزی، اتاق خواب و فضاهای فارغ از هواکش ممنوع میباشد حتی اگر ترتیب لوله های زیر پکیج به درستی انجام شده باشد.

آماده سازی پکیج قبل از فعال‌ساز‌ی

شستشوی مدار گرمایش و آب گرم مصرفی و چک کردن ترتیب لوله های زیر پکیج باید انجام شود. قبل از فعال‌ساز‌ی، لوله کشی پکیج می بایست شستشو یابد و به طور کامل پاک شود و عاری از هرگونه ذرات غبار و کثیفی باشد. در غیر این صورت ذرات آلودگی در باطن پکیج وارد شده و سبب خفه شدن جریان درون پکیج و احتمالا سوختن پمپ سیرکولاتور میگردد.

برای وصل کردن شلنگ گاز و اتصالات پایین پکیج باید ترتیب لوله های زیر پکیج در نظر گرفته شود. قطر لوله ها و شلنگ های رفت و برگشت شوفاژ، 3/4 و لوله های آب مصرفی 1/2 میباشد و می بایست از لوله ها و شلنگ های با قطر داخلی استاندارد استعمال شود. جهت سهولت در نصب، راه ‌اندازی و تغییرات احتمالی بهتر میباشد پیش از همه لوله های متصل به دستگاه و ترتیب لوله های زیر پکیج ، به غیر از لوله خروج آب گرم مصرفی، شیر قطع و وصل جریان متناسب با سایز لوله نصب شود. لازم میباشد شیر انقطاع و وصل آب سرد محل ورود طوری تهیه گردد که دبی آن از گنجایش پکیج بیش تر نباشد و لازم میباشد خروجی شیر اطمینان بوسیله شلنگ به بیرون از دستگاه هدایت شود و در مسیر محل ورود گاز و به ترتیب لوله های زیر پکیج نصب شود. در مناطقی که درصد املاح آب خیلی زیاد میباشد، میتوان از رسوب گیر پلی فسفات در مسیر آب سرد محل ورود به کار گرفت.

و در نهایت برای آزمایش فشار گاز ساختمان با یک مانومتر فشار گاز ساختمان را معلوم فرمایید(گاز شهری mbar 18و گاز مایع mbar 28 ) در هنگام ملاحشه عدم انطباق فشار گاز محل ورود با مقدار نام برده، لازم میباشد به این ایراد رسیدگی شود.

جهت شارژ نمودن دستگاه، شیر پرکن را گشوده و وقتی که مانومتر، فشار دستگاه را روی عدد ۱ نشان داد، آن را ببندید. بعد رادیاتورها را هواگیری کرده و با وارد شدن جايگاه به ذیل عدد ۱، مجدد شیر پرکن را گشوده کرده و با وصال فشار به ۱، آن را ببندید (دقت داشته باشید که شیر پرکن مدام می بایست بسته باشد).

نصب و بازبینی پکیج دیواری

پکیج همواره می بایست آکنده از آب باشد و در هنگام فارغ از آب ماندن، با‌ گاز آسیب خواهد دید هر چند ترتیب لوله های زیر پکیج رعایت شده باشد ممکن است این مشکل پیش آید. براین اساس اعتنا شود که فشار آب مانومتر در بین سکو ۱ و ۵/۱ باشد. در‌صورتی‌که فشار آب معدود شود، بایستی استدلال معدود شدن آب مشخص و معلوم گردیده و با مفتوح کردن شیر پرکن، فشار آب را روی ۱ آورده و آن‌گاه شیر پرکن را ببندید و از ترتیب لوله های زیر پکیج مطمئن شوید.

در آغاز از گشوده بودن شیر گاز اطمینان فرمائید. ولتاژ برق محل ورود به دستگاه را تنظیم کرده و از ترتیب لوله های زیر پکیج اطمینان حاصل نمایید و بعد از آن به راه ‌اندازی آن مبادرت نمایید و بعد از آن آزمایش نشتی گاز را انجام دهید که شایسته ترین و ایمن ترین روش نشتی یابی گاز، به کارگیری از کف صابون خانگی هست.

جهت محافظت هر چه بهتر دستگاه بهتر میباشد به موارد ذیل اعتنا شود:

هرگونه زنگ زدگی و رسوب احتمالی از روی مشعلی پاک بشود.

هرگونه پوسته احتمالی از روی مبدل حرارتی برداشته شود.

همه قسمتها و ترتیب لوله های زیر پکیج بازبینی شود و ضمنا راههای خروج دود و دودکش نیز منزه گردد.

اجزای داخلی مانند قطعات مرتبط با جرقه زن وهمچنین قسمتهای مرتبط با آب گرم مصرفی و حرارت مرکزی نیز چک شوند.

قسمت مرتبط با ایمنی در هنگام قطع شدن گاز سنجیده شود و علت قطعی گاز بررسی شود و از ترتیب لوله های زیر پکیج مطمئن شوید.

قطر لوله دودکش ساختمان برای استعمال از پکیج دیواری ۱۵ سانتی متر می‌باشد اما در مواقعی که ایرادات اجرایی وجود داشته باشد و نیاز به تغییر ‌و تحول جهت مسیر دود باشد، بهتر میباشد از زانویی ۴۵ سکو، دست کم بعد از ۳۰ سانتیمتر لوله عمودی (خروجی از پکیج) استعمال شود تا به راحتی و بدون خطر پکیج را نصب کرد.

الزامات ایمنی در استفاده از پکیج

هروسیله گاز سوز می بایست دارنده گاز غیر وابسته و نیزیک دودکش غیروابسته باشد تا مکش دود به درستی صورت پذیرد و هیچ وقت نمیتوان پکیج دیواری را به دودکشهای مشترک و شیر گاز مشترک وصل نمود.

اگر قسمتی از لوله دودکش در فضای آزاد قرار بگیرد، بایستی آن را با پشم شیشه عایق نمود، چون در صورتیکه بدنه دودکش در اثر تماس با هوای گوشه و کنار سرد شود، دودی که از آن عبور کرده سرد گردیده و به مشقت تخلیه می‌شود. این قضیه سبب می گردد کشش دودکش معدود شود و سبب میشود تا دود از دودکش تخلیه نشود و پکیج دیواری خاموش شود.

ارتفاع لوله افقی دودکش نباید از ۳۰ سانتیمتر اضافه باشد و لوله افقی دودکش بایستی شیب مطلوب (دست‌کم ۲ درصد) و مثبت به سمت بالا داشته باشد.

هرگاه هر یک از موقعیت موردنیاز پکیج دیواری دودکشی دار مهیا نباشد، نمیتوان از دستگاه دودکش دار استفاده نمود و بایستی از دستگاه دارای سیم کشی و لوله کشی استعمال شود و ترتیب لوله های زیر پکیج بررسی شود.

پکیج دیواری رشته دار طوری پباده سازی شده ‌است که نیازی به دودکش ساختمان ندارد و هوای ما یحتاج سوختن در دستگاه از گوشه و کنار آزاد(خارج از محل نصب دستگاه) به درون دستگاه مکیده می گردد. به همین ادله پکیج دیواری مجهز به یک دودکش مخصوصی دوجداره میباشد که قطر جداره داخلی آن ۶ سانتیمتر است و دود دستگاه از روش این لوله به دور و بر خارج تخلیه می گردد. همینطور قطر جداره بیرونی این دودکش۱۰ سانتی متر میباشد و تخلیه دود بوسیله لوله ۴ سانتی متری انجام میگردد و هوای جدید موردنیاز جهت سوختن در دستگاه از لوله ۱۰سانتی متری وارد محیط احتراق دستگاه می‌گردد. دقت نمایید که هیچ زمان نباید جداره بیرونی دودکش پکیج دیواری را پوشاند و باید از هوای اطراف حریم محل نصب دستگاه بهره مند شود و گاهی نیز ترتیب لوله های زیر پکیج چک شود که احیانا روکش آن ها از بین نرفته باشد. در شرایطی‌که در مواقعی مسافت دربین پکیج دیواری و پنجره یا این که دیوار بیش تر از اندازه ارتفاع لوله دودکش دو جداره باشد از یک فرد متخصص برای ترتیب لوله های زیر پکیج و تنظیم این اختلاف کمک بگیرید.

ارسال نظر براي اين مطلب

نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
درباره ما
Profile Pic
باسلام گروه خدمات لوله کشی و تاسیسات در تهران با کادری متخصص و مجرب و همچنین مجهز به ابزارآلات و دستگاه های روز دنیا و بهره مندی از دانش روز آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی در زمینه لوله کشی و تاسیسات در کلیه نقاط تهران بزرگ می باشد.❤ این گروه در راستای تولید محتوای آموزشی جهت ارتقاء آگاهی کابران زحمت بسیاری در تهیه و تولید محتوا و مطالب وبلاگ کشیده است، به همین دلیل از شما عزیزان تقاضا داریم محتوای سایت را کپی نفرمایید و در صورت استفاده از محتوای سایت حتما لینک منبع را ذکر فرمایید. با تشکر از همه شما خوبان
آمار سايت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاين : 1
  • آي پي امروز : 13
  • آي پي ديروز : 12
  • بازديد امروز : 34
  • بارديد ديروز : 55
  • بازديد هفته : 226
  • بازديد ماه : 764
  • بازديد سال : 8,340
  • بازديد کلي : 81,529